Elliott2005 P4 från Lapplands Väsby

Here we go again, here we go go go ner på stan och klubba sälar...


Nej fan, nu är det dags för en stunds irritationskontemplation. Dagens störningsmoment: folks mammor (och pappor, och hussar, och mattar).


Jag har förstått att det finns ett fenomen som heter babybloggar. Det är sådana bloggar där lyckliga föräldrar (oftast, men inte alltid, mammor) bloggar "utifrån sitt barns perspektiv". De gör detta antingen genom att själva låtsas vara sina barn ("Idag fick jag en jättefin lacostepiké av mamsen!") eller genom att välja speciella bloggalias ("Rivers mamma", "Emelies pappa").


Patetiken i det förstnämnda känner jag att jag inte ens behöver kommentera. Det är samma mekanismer som ligger bakom att folk skaffar konton på Facebook, Lunarstorm, Runarstorm, Playahead osv i sina ungars (eller hundars) namn. Elliott2005 P4 från Lapplands Väsby är egentligen inte fyra år men åldersgränsen är satt där av administratörerna eftersom man förväntas registrera sig i eget namn och således logga in och kommunicera själv - något vissa föräldrar uppenbarligen är för stolta/dumma/både och för att fatta.


I det senare fallet kan jag förstå att man är outsägligt stolt över det liv man nyligen varit med och satt till världen. Det kommer garanterat jag också att vara när jag en dag blir far. Jag ser förresten redan fram emot att köpa en bilbana till "grabben" (jag kommer att göra det även om jag skulle få en dotter, man vill ju inte medverka till cementeringen av könsrollerna) men det hör kanske inte hit. Nåväl. Steget därifrån till att skaffa en internetpersonlighet helt baserad på att man blivit mamma eller pappa känns dock lite väl långt. Plötsligt slutar man vara den man varit hela sitt liv och blir endast "Tindras mamma". När lille Hampus eller lilla Tindra vuxit upp och blivit en strulig tonåring (kanske med tribaltatuering) känns det hela genast lite passé, eller hur? Och vad händer när de får syskon? Byter man namn då till "Tindras, Kevins och Bosses mamma"?


Besök min blogg på http://tindraskevinsochbo... äh fan, det går ju inte att skriva det här varje gång man ska länka till sin blogg. Jag tror jag lägger ner skiten. Puzz.


Kommentarer
Postat av: Humlan

Tihi, jag tycker all irritation och aggression i denna blogg är så fantastiskt rolig!

Postat av: Klas-Kristian

I aim to please :)

2008-04-09 @ 21:48:44
URL: http://sillpizza.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback