Ölen är far till alla barnen

Nästa OS-reflektion:


Ett gäng svenska simmare, däribland dubbelåttan Stefan Nystrand, blev hemskickade då de, iförda landslagskläder, sågs dricka öl på läktaren under en tennismatch. Stor skandal naturligtvis, och visst kan man tycka det var jävligt klantigt av dem, men det tog inte lång stund innan en kvällstidningsjournalist (i det här fallet Aftonpladdrets Jennifer Wegerup) kom med den vanliga klagovisan. Jag citerar:


"Hemma i Sverige kunde barn och ungdomar se sina idoler dricka öl på "atleternas läktare"."


Texten i sin helhet finns att läsa
här.


Jag blir så jävla trött på att idrottsmän jämt och ständigt ska målas upp som förebilder för barn och ungdomar, att minsta fel de gör ska blåsas upp till rent groteska proportioner eftersom det är så synd om "barnen" vars "idoler" gör sådana saker. Idrottare är inte heller mer än människor och inte är det så farligt att ta ett par öl, speciellt inte efter fyra års hård träning. Klantigt som sagt att de inte tänkte på att inte ha landslagskläder men det är också allt man kan klandra dem för tycker jag. De blev inte dyngtankade, de gjorde inte bort sig, deras tävlande i OS var över. Jag har svårt att se att den här grejen är värd mer än högst en liten notis, om ens det.


Det är som sagt inte kändisars eller idrottares uppgift att uppfostra barnen, det är föräldrarnas. Den som tycker något annat ska nog inte skaffa barn alls.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback