Namnkunnig

Jag är inte speciellt namnkunnig. Faktum är att jag bara kan ett enda namn, nämligen Wilmut. Om Kenneth är ett namn, vilket jag länge betvivlat (jag tror det kan vara någon sorts anka), kan jag två. Detta skulle dock inte ändra något. Jag läste någonstans att man bör kunna minst tre namn (fyra för VG) för att betraktas som namnkunnig.

Min definition av namnkunnig skiljer sig från sportkommentatorernas. Där verkar ordet användas i betydelsen "någon vars namn många känner till". David Beckham t.ex. är namnkunnig (det är han förvisso enligt min definition också; snubben kom trots allt på namn som Brooklyn, Romeo och Massachusetts) medan den obskyre och allmänt avskydde holländske fotbollstränaren René "Dynghögen" von van der Vlijselaar inte är särskilt namnkunnig. Nu beror detta troligen på att det är ett namn jag precis kom på och att han alltså inte finns i verkligheten men min tes framgår trots det med all önskad tydlighet.

Eller gör den det? Vad fan var det jag ville med det här inlägget ijenkligen?

Jag vill förresten minnas att första gången jag hörde ordet användas i sportkommentatormeningen var det Andrei Kanchelskis, då i Manchester United, som omnämndes som namnkunnig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback