Mer självgod el åt folket!

Jag ägnar så här i EM-tider ett antal sekunder varje kväll åt att betrakta den ädla sporten fotboll på TV. Tyvärr är det TV4 som sänder, vilket förutom inkvoterade studioexperter (det kan inte vara en tillfällighet att den ena (Bojan Djordjic) är invandrare och den andra (Elin Ekblom Bak, igår ersatt av Caroline Seger) är kvinna) och ett allmänt kvällstidningsmässigt upplägg innebär kopiösa mängder Magnus Hedman och kopiösa mängder reklam, framför allt i halvtidspauserna.


Framför allt en reklamfilm har etsat sig fast i mitt medvetande och då menar jag inte på ett positivt "åh fy fan, det där måste jag ha!"-sätt utan mer på ett toknegativt "får jag se den här reklamen en gång till kan det hända att jag måste kasta upp"-sätt. Jag syftar på Telge Energi. Ni vet filmen med tre tecknade strutsar som står och gör diverse suspekta moves för att till sist köra sina huvuden i sanden, kommenterade av en kvinnoröst som med drygt tonfall säger något i stil med att "om man köper det mesta av sin el från kolkraftverk vill man nog helst inte prata om det". Hon syftar alltså på konkurrerande bolag. Telge Energi är minsann precis lika miljömedvetna som de är självgoda. Problemet är att hon pratar på ett sätt som får det att låta som att hon utgår från att konsumenterna är dumma i huvudet. Detta stämmer i en del fall, dock ej i mitt, och är det något jag avskyr så är det att bli tilltalad som om jag är fem år gammal och/eller utvecklingsstörd.


Gjorde inte bålstasonen Lasse Åberg reklam för något som hette GodEl för ett tag sedan? Gick inte det också ut på att elen kom från miljövänliga källor? Telge Energi kunde ju ha hyrt in honom till sin nya kampanj och kallat den för SjälvgodEl.


Jag vill understryka att jag inte har något emot initiativet; det är säkert bra att sälja miljövänlig elektricitet. Men anlita en annan reklambyrå nästa gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback