Destruktiv grisfotboll

Idag ska vi tala om företeelser som får mig att inte hålla på vissa lag i stora idrottsmästerskap såsom fotbolls-EM.

Favoritstämplar är rätt avtändande. Jag skiter i hur "rolig fotboll" ett s.k. storlag spelar; i min värld är det i princip alltid roligare när ett otippat lag vinner en svår match. Möts Brasilien och Slovenien i en match där brassarna spelar sambafotboll i 90 minuter plus tillägg men slovenerna till slut står som segrare med 1-0 efter destruktiv grisfotboll och ett skitmål blir jag överlycklig. Ett av få undantag är om det nederlagstippade laget är...

Turkiet. Jag gillar dem inte. De har en del fans som inte verkar ha alla indianer i kanoten och en del spelare med samma egenskaper. Jag minns också matchen det talas om i
denna korta wikipediatext. Så illa har jag inte sett fotbollsspelare bete sig sedan Tomas Brolin tog beslutet att medverka i den negativt legendariska popgruppen Friends In Need.

Importbrassar är föga upphetsande. Fotbollsvärlden ser ut på ett visst sätt idag; inte minst det svenska landslaget har flera spelare med utländska rötter (det mest framstående exemplet är Zlatan). Med detta har jag inget problem. Dessa spelare har oftast band till de länder de representerar. Zlatan är som bekant född och uppvuxen i Sverige, flera av de franska landslagsmännen kommer från f.d. franska kolonier och har i unga år flyttat till Frankrike, detsamma gäller holländare med ursprung i Surinam. Andra har kommit till sina "nya" länder som flyktingar och/eller av skäl helt orelaterade till fotboll. Importbrassarna byter dock nationalitet endast för att de vet att de aldrig någonsin kommer att få representera sitt eget landslag. Nu senast var det Polen som bytte in en Roger Guerreiro, en brasilianare som en kort tid innan EM-turneringen fått sitt polska medborgarskap av Polens president Lech Kaczyński i egen hög person. Guerreiro är visserligen en helt okej fotbollsspelare enligt vad jag kunde se men vad fan... Polen är väl tillräckligt bra på fotboll för att inte behöva ta till dylika åtgärder? För varje importbrasse ett landslag mönstrar blir mina sympatier för det laget lite lite mindre. Detsamma skulle gälla om Sverige plötsligt skulle ställa upp med t.ex. Hammarbys Paulinho Guará.

Puzz!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback