En solskenshistoria

Sommaren 2006 blev både jag och min sambo färdiga med våra högskoleutbildningar. Själv är jag utbildad systemvetare så det var inga större problem för mig att hitta jobb. Sambon däremot har valt en karriär inom journalistik och där är konkurrensen om de arbetsplatser som finns betydligt hårdare än i min bransch.

Detta visste högst sannolikt en skånsk herre vid namn Lars Engström. Han hade dragit igång en webbsajt som han kallade Nyhetskanalen, vars mål var att etablera en virtuell nyhetsredaktion i varje kommun i hela Sverige. Fokus skulle ligga på lokala nyheter. All utbetalad lön skulle vara provisionsbaserad då inkomsterna skulle skapas genom försäljning av annonsplatser på sajten. Både jag och sambon drog öronen åt oss; det verkade lite oseriöst och webbsidan var inte direkt ett estetiskt mästerverk. Men det handlade ju om att få in den där förbannade foten...

Jag ska inte bli långrandig med hur saker och ting fungerade och vad som hände. Tipset blir att läsa
det här blogginlägget då det på ett alldeles ypperligt sätt sammanfattar läget med den enda betydande skillnaden att min sambo på min och många andras inrådan och efter mycket grubblande och funderande aldrig hoppade på något jobb.

För en tid sedan funderade vi över hur det hade gått med Nyhetskanalen. Hade Engström lyckats tuta i tillräckligt många desperata människor med journalistdrömmar att hans jätteseriösa nyhetskanal var the shit?

Googlingar gav, förutom länken till blogginlägget i ett tidigare stycke, detta och detta (båda länkarna leder till artiklar i Journalistförbundets fackorgan Journalisten). Oavlönat arbete och hot mot reportrar, det känns ju... bra. När man dessutom betänker att en av sajtens "chefredaktörer" i telefon med min sambo talade om löner i storleksordningen 200 000 kr/månad leker man med tanken på bärsärkagång.

Den vakne läsaren har troligen redan reagerat över rubrikvalet till detta inlägg. Vadå solskenshistoria?

Jo, sambon fick ett riktigt jobb på ett riktigt företag i rätt bransch och är nu fast anställd sedan en tid tillbaka med klart duglig månadsinkomst (om än inte så hög som 200 lakan) och om vi ska tala om Nyhetskanalen... tja, sidan ser ganska nedlagd ut måste jag säga.

Kommentarer
Postat av: Nihonshu

Kan tänka mig att han fick svårt att sätta in fler lurendrejeriannonser på AMV och att hans låga besökstal skrämde väck hans inkomst: Annonserna.

Sidan var ful. Sidan innehöll bara plagierade nyheter. Sidan hade bara liten trafik till sig. Vem fan ville annonsera där liksom.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback