Gammal och talanglös

Alla blir vi äldre men fan vad snabbt det går.


Jag fyllde 28 år i somras. Ändå känner jag mig mentalt inte en sekund äldre än jag gjorde när jag fyllde 18. Jag känner mig inte det minsta vuxen och börjar nästan skratta vid tanken på att en omogen skitunge som jag faktiskt har en högskoleexamen och sitter med bolån och ett hyfsat välbetalt jobb i centrala Stockholm. Jag? Som skrattar åt bajsskämt, aldrig har uppskattat "svåra" filmer eller "svår" musik, ännu inte börjat dricka kaffe och som fortfarande klär mig som jag gjorde när jag gick i gymnasiet? Det är helt sjukt.


Jag märker framför allt av tidens gilla gång på sådant som händer med jämnåriga människor runt mig. Kompisar gifter sig, skaffar barn och köper hus. Vuxet!

Häromdagen blev jag dock varse min aktningsvärda ålder på ännu ett sätt. Jag hade min vana trogen slagit mig ned på lavatoriet för att lämna ungarna på simskolan och min vana lika trogen plockat åt mig en tidning och börjat bläddra i densamma medan jag utförde mitt storverk. Tidningen råkade i det här fallet vara Aftonbladets årliga ishockeybilaga som släpps i samband med elitseriepremiären. I denna tidning finns laguppställningar samt reportage om olika spelare. Två av spelarna som nämndes var de unga talangerna Magnus Pääjärvi-Svensson och Anton Lander i Timrå IK, födda 1991.


Jag hajade till. 1991?


Ja det stod så. 1991. Elva år senare än undertecknad med andra ord. Hade jag varit en elitidrottare hade jag alltså sedan länge inte längre räknats som "ung och lovande" utan mer som en "rutinerad räv" eller liknande. Tidsmässigt hade jag legat närmare veteranstadiet än talangstadiet. Kanske hade jag redan lagt av på grund av en efterhängsen knäskada eller bristande motivation. Skrämmande.


Fan vad gammal jag är. Bäst jag skyddar lårbenshalsen lite extra i fortsättningen.


På vilka sätt märker du av att du blivit äldre?


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag märker att jag blivit äldre eftersom min "tolvårige" bror har börjat på högskolan och flyttat hemifrån...

2008-09-20 @ 21:21:34
Postat av: Jessica

Jag märker det genom att småkillar som är 28 börjar gnälla över att de är gamla.

2008-09-21 @ 15:35:01
Postat av: Klas-Kristian

Genast känner jag mig lite yngre. Att benämnas som småkille (lillkille?) vid 28 års ålder är som balsam för själen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback