Skit ska skit ha

"Hur många röster ska det finnas i radion? Regeringen ska nu besluta om radions framtid. Om man inte förbättrar våra villkor kommer du snart att ha betydligt färre kanaler i din radio. Maila statsministern och säg din mening om detta."

Texten ovan kommer från
Radiobranschens webbsajt. I morse mellan klockan 8 och 9 var det tvärtyst i etern i alla reklamradiokanaler i hela landet så vitt jag har förstått. Uppenbarligen tycker de ansvariga för kanalerna att det är åt helvete för dyrt att sända radio och försöker genom radiotystnad och sin kampanj att få folk att spamma Fredrik Reinfeldt och be honom tillgodose branschens intressen.

Tydligen är det så att en reklamradiokanal måste betala 130 miljoner kronor om året för att få sända. Det låter mycket, det gör det.

Här är mitt förslag: Gör årskostnaden flexibel. Ju fler olika låtar en reklamradiokanal spelar i veckan, desto lägre blir avgiften. Det vinner alla på. Kanalerna får lägre utgifter och lyssnarna får mindre Katy Perry. Jag vill till och med gå så långt som att föreslå en speciell Katy-Perry-klausul: mer än en Katy-låt i månaden och avgiften sticker upp på maxnivå direkt, oavsett om man utöver Katy Perry bara spelar obskyra vinyltolvor från 70-talet dygnet runt. Önsketänkande måhända, men det här är min blogg och i den skriver jag vad jag vill.

Jag har ett antal gånger berättat om Mix Megapol och att den kanalen spelas på mitt kontor dagligen. Detta med låtupprepningar och statiska rotationslistor är som jag ser det reklamradions allra största aber. Detta gäller inte bara Mix Megapol utan även inbillat "smalare" kanaler som till exempel Rockklassiker och Bandit. På de sistnämnda är det visserligen bättre musik men upprepningarna blir även där oerhört tröttsamma efter ett tag.

Variera ert musikaliska utbud lite mer, då ska ni få min sympati. Tills vidare gäller dock devisen "skit ska skit ha".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback