And the "Stupid Business Decision of the Year"-award goes to...

Om det fanns ett pris för korkade affärsbeslut och jag fick ynnesten att dela ut det skulle jag nu åtminstone ha en kandidat klar.


Vi tar det från början: För ganska precis fem år sedan (maj 2004) snubblade jag av en händelse över en sajt med det underliga namnet Audioscrobbler. Det här var under en tid då jag precis fått upp ögonen för punkrock (jävligt många år för sent, jag vet) och det hände ofta att jag med hjälp av diverse fildelningsnätverk och musiksajter letade upp nya och för mig ditintills okända band att lyssna på.


Audioscrobbler var en skänk från ovan. Sajten fungerade helt enkelt så att man laddade ner en liten plugin till sin musikspelare (i mitt fall Winamp). Denna plugin skickade sedan data över vad man lyssnade på till Audioscrobblers servrar där man sedan kunde se statistik över sina lyssningsvanor. Inte nog med det; man kunde också kolla vad folk med liknande musiksmak lyssnade på. Efterhand tillkom också streamade radiostationer, där musik som valdes ut utifrån ens egna lyssnade låtar spelades.


Jag överdriver med all säkerhet inte när jag säger att jag upptäckt fler än 100 "nya" band på det här sättet.


Det var inte bara jag som hittade Audioscrobbler. Sajten, och därmed företaget som drev den, växte lavinartat. Russ och RJ, killarna som startat det hela, fick anställa folk på löpande band för att klara av att hantera sajten i den takt som krävdes.


Efter en tid införlivades Audioscrobbler i Last.fm (länken leder till min alldeles egna musikprofil) och nu vet förhoppningsvis åtminstone en del av er vilken sajt jag menar.


Last.fm-gänget har dock skitit i det blå skåpet nu, och det med besked.


I slutet av mars offentliggjordes det på den officiella Last-fm-bloggen att deras radiotjänst plötsligt skulle börja kosta pengar. Med det har jag inga problem alls, faktum är att jag under de senaste åren varit betalande användare hos Last.fm, men det stannar inte där.


Det kostar pengar att använda radion - om man inte bor i Storbritannien, USA eller Tyskland! Det har visst med rättigheter och reklamintäkter att göra (RJ beskriver i de ovan länkade blogginläggen varför beslutet har tagits) men jag begriper ändå inte hur någon vid sina sinnens fulla bruk tycker att det är en bra idé att särbehandla användare som råkar bo i privilegierade länder, nästan oavsett affärsmässiga skäl.

Det är fullt möjligt att beslutet är rationellt i grunden - men det jag som användare ser är att jag som svensk inte är lika viktig för dem som jag hade varit om jag vore britt, amerikan eller tysk. Det går på något sätt emot allt som jag trodde Internet stod för. Uttrycket "world-wide web" känns mest som ett smådåligt skämt i sammanhanget.


Nej, det logiska hade givetvis varit att låta alla, oavsett nationalitet, betala för radion. Man hade dels sluppit många av de fientliga reaktioner som (med rätta) det här har givit upphov till och man hade dessutom tjänat mer pengar. Detta hade enligt mig gått alldeles utmärkt att samköra med reklamen; tjänsten i sig är så pass bra att den är värd att betala för oavsett om den är reklamfri eller inte.


Jag har med glädje betalat den årliga summan för att få åtnjuta premiummedlemsstatus på Last.fm. Jag har tyckt att gänget bakom sajten varit värt vartenda öre då de gjort så mycket för en musikidiot som mig. Nu är det slut med det. Jag har 57 dagar kvar på min prenumeration som är betald för knappt 11 månader sedan; efter dessa 57 dagar får de inte ett rött öre till av mig. Andra går ännu längre i sitt avståndstagande och, ja, jag kan inte klandra dem.


Kommentarer
Postat av: Nexa

Hm, det verkar invecklat, varför förstör de på det sättet?! Det hade ju varit lättare att köra samma pris för alla och det oavsett nationalitet.. Där tänkte de inte så långt, får jag säga..

/Nexa


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback