Folk som tycker att regler ska gälla - för alla utom dem själva

Jag glodde häromkvällen omkring lite på Fairshopping och hittade det här klagomålet. En stackars tjej har blivit avstängd från sitt gym i ett år för att med sitt eget passerkort olovligen ha låtit en annan person komma in på gymmet. Två gånger. Hon skriver själv att hon var medveten om att det var ett regelbrott men har ändå mage att bli upprörd över den i hennes tycke orimliga avstängningen.

Jag insåg att det här är ännu en människotyp jag har svårt för. Folk som tycker att regler ska gälla - för alla utom dem själva.

För ni vet väl vilka jag syftar på?

- Tjejen som "bara ska åka två stationer" med bussen och vägrar förstå att busschauffören faktiskt inte alls är speciellt sugen på att låta henne gratisåka. Inte ens att pluta med idominläpparna biter på honom. Han är nog bög, den jäveln.

- Snubben som torskar i biljettkontrollen på tunnelbanan eftersom han "glömt köpa nytt månadskort" och som inte kan förstå hur de kan kräva honom på böter på grund av ett sådant misstag. Fascistjävlar. Planka.nu nästa.

- Killen som "bara skulle in och hämta något" och därför anser sig ha rätt att ställa sin bil där det är parkeringsförbud - och sedan lackar ur på lapplisan som lämnar hans nylappade Merca precis när han, efter tre och en halv timme, äntligen lyckats hämta det han var där för att hämta och avser att påbörja färden de 450 metrarna hem. Jävla lapplisa. Hon är säkert ensam och olycklig.

- Tanten som, trots att det enligt flera skyltar är uttryckligen förbjudet med hundar i livsmedelsbutiken, inte kan förstå att hon inte kan få ta med sin pudel in på Ica. Han är ju så liten! Och han slickar faktiskt inte på äpplena, han bara nosar på dem!

Det finns fler. Folk som tror bytesrätt eller pengarna tillbaka gäller alltid oavsett. Folk som bokar billigaste flyget och hotellet och sedan blir skogstokiga när de "av personliga skäl" inte kan boka av trots att reglerna framgår klart och tydligt när man gör själva bokningen. Folk som glömt betala telefonräkningen och ändå lägger energi på att tjafsa med företaget när påminnelsen, med påförda avgifter, dyker upp. Folk som tycker sig ha rätt att glida om hela kön i vägrenen och lite nonchalant blinka sig in längst fram trots att det är rusningstrafik och totalstopp. Och så vidare.

Om man nu klantar sig, t.ex. genom att missa att köpa månadskort, kan man naturligtvis försöka förklara läget och hoppas på att kontrollanten låter saken bero. Detta har han/hon givetvis ingen skyldighet att göra så jag tycker inte man kan bli förbannad på någon annan än sig själv när man ändå tvingas hosta upp de där böterna. Om inte annat lär man sig väl att hålla bättre koll på sina månadskort framöver.

Detsamma gäller om man gör en fuling med berått mod i hopp om att komma undan med det. Förmodligen fungerar det oftare än det misslyckas - men den dag man torskar får man stå där med skammen.

Jag har själv gått i den här typen av fälla både en och två gånger. Klantighet eller glömska har kostat mig pengar som jag egentligen kunde ha gjort mycket roligare saker för. Visst är det irriterande - men felet är ingen annans än mitt eget. Det är jag som ställt till det för mig och det spelar ingen roll vem jag försöker projicera eländet på; det är jag som är boven i dramat.

Jag säger som Per Elofsson: Det är bara att bryta ihop och komma igen.

Fairshopping-tjejen tas dessutom i försvar av ett antal i vanlig ordning dumempatiska kommentatorer. De vill påtala att det är reglerna det är fel på snarare än tjejen. Frågan jag ställer mig är i så fall hur i helvete man kan vara så korkad att man skriver på ett avtal med regler som man sedan inte tänker följa. Är det inte bättre då att leta efter ett gym med regler som passar en själv? Finns inte det kan man ju köpa en Abtronic MultiPlus ThunderFlex på TV-shop. Endast 1195 kronor om du betalar kontant men du kan också få den på avbetalning. 120 kronor i månaden i två år. Som hittat!


Kommentarer
Postat av: klara

you did it again - alltså det där med huvudet på spiken!

2010-02-26 @ 14:05:29
Postat av: Humlan

Min polares sambo var förbannad härom året för att folk utan barn utnyttjade familjeparkeringarna utanför ICA MAXI. Det blev till och med en grej i lokaltidningen om det... Självklart stöttade hennes sambo henne. Lustigt nog så har han däremot inga problem med att stå på handikapparkeringar. Han är förövrigt av uppfattningen att eftersom han är lite smartare än alla andra så gäller inte riktigt reglerna för honom.

2010-02-28 @ 12:15:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback