Åtta "onödiga" saker jag lärt mig tack vare Wikipedia

Jag har alltid tyckt att det som kallas "värdelöst vetande" är kul, kanske beroende på att jag så länge jag kan komma ihåg har varit rätt bra på det. Det började nog när jag vid fem eller sex års ålder fick en speciell bok av min far. Boken hette "Wappen und Flaggen aller Nationen" vilket är tyska och betyder "Hur man invaderar Polen på mindre än en vecka". Namnet till trots innehöll boken information om världens då självständiga länder, däribland hur deras flaggor såg ut och framför allt deras huvudstäder.

Jag lärde mig alltihop utantill. Jag var inte ens i lågstadieåldern och visste att Bangladesh' flagga var grön med en röd cirkel i mitten, att Basseterre var huvudstad på Saint Kitts and Nevis och att det enda landet som har landgräns mot Dominikanska republiken är Haiti (att ön de delar på heter Hispaniola lärde jag mig inte förrän flera år senare).

Det där har hållit i sig. Frågesporter, framför allt med geografiinslag, gillar jag mycket. "Vem vet mest?" på SVT följer jag slaviskt. Därtill funderar jag på att delta i nyss nämnda program. Det som tyvärr stoppat mig hittills är vetskapen om att jag har det man i folkmun kallar för radioutseende samt oron över att åka ut på en sån där lätt fråga som "alla" utom jag kan för att sedan hamna på YouTube.

Det är förmodligen det här som lett till att jag kan finna rätt stort nöje i att sitta och dumsurfa på
Wikipedia. Oftast börjar det med att det är något eller någon jag verkligen vill kolla upp, sedan hittar jag någon länk på den sidan som ser intressant ut och som jag därför klickar på och sen är bollen i rullning.

Här är åtta saker jag lärt mig, och aldrig kommer att glömma, tack vare Wikipedia efter just den här sortens dumsurfningssessioner:

- Saint-Louis-du-Ha! Ha! (ett litet samhälle i den kanadensiska provinsen Quebec) är ett av två ortnamn i världen som innehåller utropstecken. Det andra är Westward Ho! i England.

- I slutet av april 1996 mördade Martin Bryant 35 personer i det som kallas Port-Arthur-massakern på Tasmanien. För detta fick han fem livstidsdomar plus 1035 år i fängelse - men om han sköter sig får han komma ut efter halva tiden.

- Benny Kohlberg var med i det svenska stafettlag som tog guld på 4x10 kilometer i OS i Sarajevo 1984. De övriga lagmedlemmarna var Thomas Wassberg, Jan Ottosson och Gunde Svan. Just den frågan fick jag något senare när jag spelade "På Spåret"-brädspelet med min familj. Jag svarade rätt.

- En zonkey är en korsning mellan en zebra och en åsna. Den har uppenbarligen en hel rad alternativa namn. Av dessa är "zebronkey" min absoluta favorit.

- Det så kallade pan-american highway är ett vägnätverk som länkar samman Nord- och Sydamerika från Alaska i norr till Eldslandet i söder. Dessvärre har det inte helt gått att färdigställa pga ett svårgenomträngligt och politiskt omtvistat regnskogsområde på gränsen mellan Panama och Colombia: det s.k. Darién Gap.

- Holländska Trijntje Keever lyckades, trots att hon avled så tidigt som vid 17 års ålder, uppnå den aktningsvärda längden av 2,54 meter om nu mätmetoderna på 1600-talet var tillförlitliga.

- Det har funnits minst tre orkaner, samt en cyklon och en tyfon, som lystrat till namnet Ivan. Som dopnamn är Ivan, som i grunden är samma namn som t.ex. Johan, populärast i vissa delar av Östeuropa, spansktalande länder samt vår lägenhet.

- Togos president heter Faure Gnassingbé. Han tog 2005 över efter sin far Gnassingbé Eyadema. Han i sin tur föddes 1935 som Étienne Eyadéma men ville av någon anledning hellre heta Gnassingbé. Skulle jag byta namn skulle jag nog välja något annat men det är klart, Gnassingbé betyder säkert något storslaget och elegant (kanske till och med "något storslaget och elegant") på togolesiska.

Nu är det sent och jag ska kanske sova. Lycka till med er nyvunna kunskap!

Till sist: jag vet att vem som helst kan gå in och skriva vad som helst på Wikipedia. Med andra ord kan allt jag skrivit ovan rent teoretiskt vara bullshit, men då får det väl vara så då.

Kommentarer
Postat av: Isabo

Jag känner helt igen mig här, jag älskar att sitta och slå upp "konstiga" saker på wikipedia och jag har även sedan länge lärt mig alla världens länder med huvudstäder och allt, och många utav flaggorna också. Jag brukar kallas för "Atlas" ibland till och med :)

2010-02-08 @ 15:36:34
Postat av: Sune...the girl

För att svenskarna tyckte att han hånade dom såklart


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback