Ett par nedslag i nyss nämnda publikation

Jag har läst en del Metro på sistone, därav detta blogginlägg som ska innehålla ett par nedslag i nyss nämnda publikation.

Minns ni krönikören nykterist-Fridah Jönsson? Hon har slagit till igen med en
ny kolumn. Den inleds som följer:

"Det finns vissa människor jag har mycket svårt för. Människor som säger 'trevlans', till exempel. Människor som uttalar MTV som EmTiOui. Människor som säger negerboll istället för chokladboll med argumentet 'det har alltid hetat så'.

Men det där är ingenting mot hur svårt jag har för människor som väldigt ofta måste driva med hur unga människor pratar. Jag har träffat dem. Ni har träffat dem. Alla har träffat dem. Det är de som pratar om ungdomar och ska vara roliga och ALLTID säger likadant, i precis samma ordföljd: 'Och han ba, och hon ba, och jag ba, och sen ba, typ asså liksom ba'."


Själv har jag svårt för människor som stavar Frida med H. Liksom ba.

Minns ni mitt inlägg om rökning på uteserveringar? Det är nog det inlägg av alla i den här bloggen jag är minst missnöjd med. Dagens Metro fick mig dock att inse att jag missat två punkter på min lista över usla argument som rökare kläcker ur sig när de känner sig förföljda.

Vi tar insändaren i sin helhet först (meningsbyggnad etc oförändrad från originaltexten):

"Till dig som gav alla rökare dåligt samvete ("FD" 19/1), har du något beroende? Om så kan jag säkert vända det till att bli något dåligt mot ditt barn till exempel shoppingberoende som gör så att dina barn kan uppleva färre saker, eller TV-tittande.

Man kan älska sina barn lika mycket även om man röker, det är ju inte så att man älskar att röka. Det är ett behov som de flesta rökare hatar. Men utav en sådan dålig sak så medför det något gott (dessvärre): vi betalar oändligt med skatt för vårt rökande som kanske ger just ditt barn chansen att gå på dagis.

JC"


De nya argumenten är alltså:

"Det är faktiskt ett beroende och inget vi egentligen tycker om eller ens vill göra!"
Uppenbarligen ville du någon gång eftersom du började så beroendet ser jag som åtminstone delvis självvalt. Sitter man där så sitter man där och det är säkert inte det roligaste i världen men jag vet många som slutat röka - vill man så går det. Det är därför jag har så svårt för det här argumentet.

"Vi betalar faktiskt jättemycket skatt, ni borde tacka oss!"
Jaha, så det är det som är grejen alltså? Varför inte betala in de där skattepengarna utan att köpa cigaretter för dem? Du bidrar fortfarande lika mycket till samhället - och dessutom minskar du risken att dö i förtid av någon elak rökningsrelaterad sjukdom och kosta en massa skattepengar när du ligger på lasarettet för pingislunga.

Jag säger det igen: rök om ni måste. Det är ni i er fulla rätt att göra. Men utmåla er inte som offer och kom inte med en massa platta argument för att rättfärdiga erat svineri när ni t.ex. röker på en uteservering. Ni resonerar galet och ni vet om det.


Kommentarer
Postat av: Magnus

Tycker argument 1 är rätt så intressant. Rökare måste vara de enda som trivs med att visa upp sitt beroende offentligt, för det är ju knappast de som smyger undan med sin cigarett som folk stör sig på utan de som röker där andra är. De flesta alkoholister, narkomaner och andra personer som är fast i drogberoende skäms ju i regel så mycket att de helst inte vill att det ska synas.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback