Längé levé fonetikén

Jag må vara en barnslig och omogen idiot men jag tycker faktiskt det är ganska kul att folk blir så indignerade över att deras intetsägande Facebook-grupper plötsligt byter namn till något betydligt mindre rumsrent än "Nu kan du se vem som besökt din profil" eller "Jag stödjer jordbävningsoffren i Tahiti (sic)". Det är nästan så jag önskar att någon av de grupper jag är med i skulle byta namn till något riktigt obscent såsom "Vi som avser att ha en sexuell relation med Robinson-Jimmy", "Vi som tar tunga droger tillsammans med våra spädbarn" eller "Vi som kommer att rösta på Mona Sahlin i nästa riksdagsval" (okej okej, det sista kanske var över gränsen). Jag vill också bli förbannad och gråta ut i kvällspressen!

En som gjort just detta är
18-åriga Theresé och hennes lilla dotter Ängla (Ängla!). Hon gick med i en grupp som hette... vänta nu här. Theresé? Inte Therese eller Therése alltså, utan Theresé. Betoningen ska ligga på det normalt stumma e:t i slutet, så att namnet rimmar på t.ex. Pelé, succé och diarré.

På något vis är det talande att en 18-årig ensamstående mamma med en dotter som heter Ängla (Ängla!) har föräldrar som uppenbarligen inte riktigt greppar det här med fonetik.

Theresé är inte ensam om den här oturliga accenten. Jag roade mig med att gå in och kolla i SCB:s namnstatistik och uppenbarligen läggs för liten vikt vid grundläggande fonetik och uttalsregler i grundskolans språkundervisning. Hur ska man annars förklara att folk med berått mod gett sina telningar namn enligt nedan?

Det finns 985 kvinnor som har förnamnet Theresé. Av dessa har 378 namnet Theresé som tilltalsnamn.

Det finns 432 kvinnor som har förnamnet Helené. Av dessa har 131 namnet Helené som tilltalsnamn.

Det finns 125 kvinnor som har förnamnet Emelié. Av dessa har 100 namnet Emelié som tilltalsnamn.

Det finns 111 kvinnor som har förnamnet Marié. Av dessa har 28 namnet Marié som tilltalsnamn.

Det finns 101 män som har förnamnet Pierré. Av dessa har 67 namnet Pierré som tilltalsnamn.

Det finns 50 kvinnor som har förnamnet Caroliné. Av dessa har 26 namnet Caroliné som tilltalsnamn.

Det finns 50 kvinnor som har förnamnet Louisé. Av dessa har 21 namnet Louisé som tilltalsnamn.

Det finns 47 kvinnor som har förnamnet Josefiné. Av dessa har 34 namnet Josefiné som tilltalsnamn.

Det finns 35 kvinnor som har förnamnet Sofié. Av dessa har 17 namnet Sofié som tilltalsnamn.

Det finns 28 kvinnor som har förnamnet Anné. Av dessa har 6 namnet Anné som tilltalsnamn.

Det finns 21 kvinnor som har förnamnet Anetté. Av dessa har 13 namnet Anetté som tilltalsnamn.

Det finns ingen kvinna som har namnet Knark-Göran som förnamn.

Av dessa namn är ett enda korrekt stavat. Ändå är det just det namnet som inte har en endaste bärare. Beklagligt.

Kommentarer
Postat av: Alfred

Underbart inlägg :)

Fler sådana tack.

En fråga bara. vad betyder (sic) som finns skrivet ganska tidigt i detta inlägg.

Jag har sett det förut men inte vågat fråga :)

2010-01-27 @ 20:48:35
Postat av: Klas-Kristian

Alfred: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sic



... och tack för berömmet! :)

2010-01-27 @ 21:10:12
URL: http://sillpizza.blogg.se/
Postat av: klara

det där med sic var intressant. hade jag ingen aning om. tack!



fråga: retar det dina rättstavningsgener att jag skriver enbart med små bokstäver? vill bara veta ...

hälsra

klará :))

2010-01-27 @ 23:21:20
Postat av: Isabo

Min fru har Pedersen som flicknamn. Vissa uttalar det Pedersén (sic!) fast det inte alls finns någon accent i namnet. Är det någon som säger Pettersón? Nej knappast. Så varför envisas vissa med att säga Pedersén till den grad att dom hävdar att min fru uttalar sitt eget namn fel...



Fonetikläran har gått samma väg som "av stavnings läran", rakt ner i glömskan.

2010-01-29 @ 13:08:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback