Brasiliansk fotbollslegend inte mördad

Jag har varit utomlands i helgen (ja, jag flög med Ryanair och jag kommer att göra det igen) och det här inlägget blir kort eftersom jag är trött som en gnu.

Jag satt just och dumkollade på Expressens webbsajt och plötsligt såg jag en rätt stor rubrik om "
Mordet på Romario".

Jag hajade till. Hade den brasilianske fotbollsplayboyen, för oss svenskar känd bl.a. genom sitt kvitteringsmål i gruppspelsmatchen mot Sverige 1994, gått och blivit mördad?

Nej. Den mördade är den 23-årige Ahmed Ibrahim, fotbollsspelare i Husby Atletico som så vitt jag förstår är en stockholmsklubb hemmahörande i någon av gärdsgårdsserierna. Tydligen gick Ahmed under smeknamnet Romario.

Ett mord är ett mord och det är lika tragiskt vem som än drabbas och oavsett på vilken nivå offret spelar fotboll, men vad fan? Att använda en känd spelares namn i en rubrik i syfte att chocka läsare är under all kritik. Som om det inte räcker med att en för den stora massan okänd kille vid namn Ahmed Ibrahim blivit mördad i Sverige; det blir mycket fläskigare om han dessutom "delar namn" med en brasiliansk fotbollsdiva. Man förringar hela episoden genom att göra det hela till något sorts missvisande försök till sensationschockande (jag bjuder på det kvällstidningsordet).

Usel journalistik av en usel tidning.

Nu ska jag sova. God natt! Må Ahmed Ibrahims mördare åka fast och få vad de förtjänar. Mongon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback