Rövgalan?

Aftonbladet kör en artikelserie som heter "Rädda kvinnohjärtat". Tydligen är det så att hjärtinfarkt tidigare har betraktas som en manssjukdom men att man nu tycks ha upptäckt att även kvinnor kan drabbas av detta. En applåd här tycker jag.

Är det viktigare att rädda kvinnors hjärtan än att rädda mäns? Hade det inte varit smidigare att kalla serien "Rädda hjärtat" eller liknande? Som det är nu ger det en smak av att det minsann är jättesynd om kvinnor som drabbas av detta (det är det givetvis) men att man mer eller mindre skiter i att det också finns män som drabbas.

Detta känns ungefär lika fånigt som "Rosa bandet" med "Bröstgalan" och allt vad det nu hette. Missförstå mig rätt, jag har inget emot insamlingar för cancerforskning eller att människor bidrar och/eller visar sympatier för detta, men varför avgränsa sig till en enda cancersort (bröstcancer)?

En teori är att det skulle bli ofrivilligt komiskt att göra samma grej för prostatacancer ("Bruna bandet", "Rövgalan"), och då nämner jag inte ens att detta skulle ge upphov till precis samma problem men åt andra hållet (inkludera män, exkludera kvinnor).

Hur skulle det vara om man såg till att insamlingarna/galorna/artikelserierna i stället kunde komma till nytta för båda könen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback