Svenska för dummies, del 6

Dagens ord: triologi. Vet någon vad det betyder?

Anledningen till denna modesta fråga är att ordet nyligen förekom i en text i Aftonbladets TV-bilaga. Jag reagerar på just detta eftersom texten i ursprungligt utförande skrevs av en mig närstående person och att ordet i den version av texten hon skapade stavades "trilogi" vilket naturligtvis är helt korrekt. Jag vet detta eftersom jag läste texten innan den lämnades in.

Ändå har alltså något pucko någonstans (oklart var) verkligen trott att det heter "triologi" och ändrat detta.

Jag vet inte vad motsatsen till en guldstjärna är men nyss nämnda pucko förtjänar i alla fall en sådan. Korrekturläsning kanske inte är din grej helt enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback