En rensning i maghöjd

OS i Peking har börjat sägs det. Jag har alltid trott att invigningen har utgjort startskotten för ett OS men tydligen börjar vissa av turneringarna redan tidigare. Idag gällde det damfotboll, en idrott som jag och, törs jag lova, cirka 99 procent av alla svenskar som har någon sorts sportintresse, ger blanka fan i utom just vid OS och eventuellt VM.

Sverige tog sig an värdnationen Kina och det blev kinesisk seger med 2-1 efter att de svenska spelarna framför allt vid 1-0-målet gjort oerhört dåligt ifrån sig. Någon, minns ej vem, slog en helt bedrövlig rensning som gick rakt i magen på en kinesiska som bara hade att klappa till från cirka 20 meters håll. Bollen gick i stolpen och på returen var det inte svårt att slå in den i mål.

Det är just sådant som gör att jag ofta har svårt att ta damfotboll på allvar. En rensning ska vara just en rensning. Ju högre och längre den går, desto bättre. Slår man den i maghöjd rakt ut mot mitten av plan förtjänar man knappast att omnämnas som elitspelare, oavsett könstillhörighet. Gjorde t.ex. Daniel Andersson en sådan rensning i en landskamp skulle han knappast tas till nåder igen av fotbollspubliken. Flera liknande graverande misstag sågs under matchen, både från svensk och kinesisk sida. Pinsamt! Visst, damer är normalt mindre och fysiskt svagare än herrar men det borde väl inte stå i vägen för grundläggande taktiska fotbollskunskaper? Jag ska dock inte enbart vara ogin, Sverige spelade faktiskt okej under delar av matchen, speciellt efter Lotta Schelins 1-1-mål.

Jag längtar tills OS börjar på riktigt. Ser extra mycket fram emot simningen och framför allt friidrotten. Tycker dessutom att OS-boxningen har sin charm så den tänker jag försöka se en del av också. Sen blir det väl lite annat också, sportnörd som man är. Beachvolleyboll kommer jag dock att tokundvika.

Vill avsluta med följande briljanta formulering från aftonbladet.se angående ovan nämnda foppollsmatch:

Nu måste svenskorna vinna de två kommande matcherna - annars är OS slut.

Vad folk än tror fortsätter OS med oförminskad styrka även om svenska damfotbollslandslaget inte går vidare från gruppspelet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback