Att gå minus men ändå lira poker, bra eller anus?

Aftonbladet slår till igen med en snyfthistoria.

27-årige Jim är sur på Socialtjänsten. Anledningen till detta är att han inte får det socialbidrag han ansökt om eftersom en nätpokervinst har gjort att han hade 268 kronor för hög månadsinkonst för att ha rätt till bidraget.

Jim får enligt egen utsago 5456 kronor i månaden i aktivitetsstöd. Pokervinsten låg i det här fallet på 2167 kronor.

Begrunda denna text (klippt direkt ur artikeln):

Aktivitetsstödet på 5 456 var den enda inkomsten och Jim gick redan back i hushållskassan. En pokervinst innebär också insatser, menar han.


- Det är inte så att jag försörjer mig på poker. Det är ett fritidsintesse. Jag hade spelat för ungefär samma summa som jag sen vann.

Om man nu bara får in drygt 5000 kronor i månaden, är det då så vettigt att spela upp en ansenlig del av dem på poker? De där 2000 (vi antar att det är så mycket eftersom det heter att han hade spelat för "ungefär samma summa" som han sen vann) som gick åt på poker borde väl ha använts för att täppa till det som Jim "redan gick back" i hushållskassan?

Bidrag är bidrag men att prioritera och lära sig hushålla med sina pengar känns minst lika viktigt i det här fallet. Hans ekonomiska situation känns inte helt olik en students och jag vet efter drygt fyra års studentliv av egen erfarenhet hur drygt det kan vara att inte kunna köpa det man vill även om det inte alls är snordyrt men det får man lära sig leva med.

Jag har svårt att tycka särskilt synd om Jim.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback