EXTRA: Facebookdödshotare talar ut

Oj oj oj.


Hela den här Johan-Palm-historien som jag tog upp i mitt senaste inlägg har gjort att jag har fått en hop arga tonåringar efter mig. Först skrattade jag bara åt det men när det gick upp för mig att de faktiskt verkar mena allvar med sitt infantila dravel blev jag nästan rädd.


Jag tänkte försöka mig på att bemöta kommentarerna så gott jag kan. Orkar inte göra det i kommentatorsspåret eftersom det bara skulle bli oöverskådligt. Jag ger mig på att skriva ett mastodontinlägg i stället. Läs, njut och begrunda!


Philip Carlson (tillika grundare av facebookgruppen "The Assassination of Johan Palm) skrev följande:

Kära Sillpizza..


Tycker du jag verkar anonym över internet eller? På facebook? Titta igen då för så är inte fallet.
Johan Palm är en skam för musiksverige och därför har han ett flertal hatgrupper mot sig, det handlar inte om att vi inte har något liv som lilla du tror.


Du borde ha en eloge i röven och någon borde kasta en guldstjärna mitt mellan dina ögon.. Ohnej, tänk om pressen skriver om detta också!? "Bloggare mordhotad på sin egen blogg", skulle bli ett helt uppslag i expressen..

Nu till stackars Johan..

I Johans kommentar om hoten hittar jag två meningar som tyder på låg intelligens och brist på logiskt tänkande.

Han undrar hur vi kan slösa tid på att göra grupperna.. Hm, det går på 1 min? Johans röst spricker snabbare än så!?
Sedan så ber han alla hatarna som vill "döda" honom att sluta lyssna på hans musik. Vill vi lyssna och se honom eller? Nej! Men hans meningslösa musik når oss hela tiden, radio, tv och tidningar..


"Det är sådana som Philip, Rickard och Marcus Knarkus som då de vuxit upp och tycker sig ha blivit orättvist behandlade av någon, kanske en expedit på systemet som av misstag gett för lite växel tillbaka, vitt och brett skrävlar om hur de skulle ha "slagit in pannbenet på den jäveln" eller "bankat skiten ur den jäveln". Troligen går de på socialbidrag och har bristfälligt utförda tribaltatueringar gjorda i Thailand. Kanske även varsin rostig Volvo 740."


Ojojoj.. Någon har förutfattade meningar här. Jag är 15 år och har aldrig varit i Thailand, har inga tatueringar och ingen Volvo. Socialbidrag? Skulle inte tro det. Större chans att jag får ett bidrag för att lönnmörda Palm..


Jag tror att vi alla som ser detta inser vad som verkligen är patetiskt. Tidningarna som gör en stor grej av det, och du din helt okända bloggare som bloggar om att tidningarna gör en stor grej av det.


Förresten så Har gruppen nu 53 medlemmar.. Tack för din promotar gruppen. _Hejdå gå och dö :)


Svar: När du började prata om att jag "borde ha en eloge i röven och någon borde kasta en guldstjärna mellan mina ögon" började jag förstå vad som komma skulle. Ett sammelsurium av irrelevant kritik som visar att:

1. ... personangrepp som argumentationsteknik uppenbarligen inte är nytt för dig och
2. ... du inte har förstått ett dugg av vad jag egentligen menar.


Det faktum att du och dina gelikar slösar ens en millisekund av era liv åt att skapa facebookgrupper för människor som önskar livet ur en 16-årig idoldeltagare säger mer om er än du verkar vilja ta in.


Dessutom är det aldrig för sent att boka en charter till Thailand, skaffa sig en tatuering på fyllan, sno en 740 av någon alkis eller gå till socialen, speciellt inte när man bara är 15 år.




Fredrik, enligt egen utsago god vän till Philip, skrev:

Same shit different day som jag ser det, blev inte Darin också mordhotad osv (om ni nu kan kalla detta hot), vi har alltså skrivit saker om Johan, som han och tidningen och DU tycker är olämpligt snälla detta är en vardag, vet inte vilken fantasi värld ni lever i men men.. kan inte säga annat än att Johan är är en mes som tar åt sig så hårt det vi skriver i EN GRUPP på FACEBOOK !. Alla artister som inte är omtyckta har väl grupper osv emot sig.. Och nej jag ska klargöra för er att vi inte ska döda Johan Palm (hahahaha).


Svar: Jag förstår inte alls vad du vill ha sagt med kopplingen till Darin. För att en idoldeltagare mordhotats tidigare är det okej att mordhota en annan? Tonårslogik när den är som sämst.


Vidare tycker jag nog Johan har tagit hela den här hotgrejen ganska bra och med rätt distans. Skulle inte du ta åt dig om någon skapade en "Död åt Fredrik"-grupp på Facebook?




sabbu skrev (efter att jag svarat på ett inlägg i hennes blogg):

Håller med dig. Självklart får man störa sig på vissa människor, man kan ju inte gilla alla. Men man kan ju stanna vid att störa sig.

Ser på kommentarerna. Ha, ha skrattar åt dessa patetiska gossar, hur jävla löjliga får man vara egentligen? Det enda Johan Palm har gjort är att ha varit med i idol (trots att många inte tyckte han var värd det) och blivit en flickidol. Fattar inte att det provocerar så mycket för en del småpojkar. Skrattretande!


Svar: Ja.




Philip skrev:

Ojojoj, har ni inte fattat än? NI, alltså du och sillpizza provocerar oss.. Vi bryr oss inte om fb-grupperna eller att han är en flickidol, det har inget med saken att göra. NI är bara invalida propagandaätande horer, sluta svara på kommentarerna, orkar inte ödsla tid på JOHAN PALM eller ER.


Svar: "Invalida propagandaätande horer (sic)"? Den visste var den satt. Be mig inte heller sluta svara på kommentarer i min egen blogg. Vill du inte ha svar, skriv inte. Simple as that.




olleponken (med största sannolikhet ännu en av Philips underhuggare) skrev:

Ni bloggare är precis likadana, antingen skriver ni om det ni själva stör er på, eller så skriver ni om (som i detta fallet) om dem som stör sig på andra.


Uppsikten med att skapa en grupp på t.ex. Facebook är att man ska hitta folk som tycker likadant som än själv. Att sedan väldigt många går med i den gruppen och att det sedan visar sig att dem vill ta livet av en person har väl inte vi med och göra?


Jag försvarar bara skaparen av gruppen, ingen annan. Vad hände med dem två av våra fyra grundlagar?
Tttrande- och tryckfrihetslagen? Att vi har våra egna åsikter & sedan publicerar dem på internet är inget fel någonstans, och att folk sedan mordhotar genom vår grupp, har vi inget och göra med.


Svar: Jag sticker inte under stol med att jag bloggar för att provocera. Den här gången lyckades jag tydligen extra bra vilket jag erkänner ger mig ett visst nöje.


Kul också att någon äntligen tog upp yttrandefriheten, den käpphäst som rättshaverister i alla år varit så bra att stödja sig på. Visst, att ni har egna åsikter är inget någon av oss kan rå för eller göra något åt, men att publicera förtäckta hot mot en offentlig person på nätet är inte lagligt. Stilpoäng också för den komiska tabben att missa sambandet mellan er grupps namn "The Assassination of Johan Palm" och det faktum att folk använder den för att lägga ut nyss nämnda förtäckta hot. Hur kan de ha kommit på den idén?




Philip "15åringen" Carlson (ja, under just detta alias) skrev:

Haha detta är underhållande.. Ni blir sura när vi agerar och uppför oss som fjortisar och är omogna, sedan skrivs det negativt om oss i era bloggar. Ni blir sura när vi "leker" vuxna och är mogna, sedan skrivs det även om det i era bloggar.. Låt oss vara 15, låt oss skapa grupper på facebook och gå med i dom utan att alla tar saker så seriöst och övermoget. fuck offf n ddieeee


Svar: Du verkar inse att detta ändå i slutändan kan vara en fråga om personlig mognad. En eloge (inte i röven) för det. Var gärna 15, skapa gärna facebookgrupper - men inse också att detta är Internet där vem som helst kan se och tycka till om det som skrivs och görs på offentliga sajter som Facebook. Jag vidhåller att infantila dödshot dels är olagliga och dels det klart sämsta sättet att bli tagen på allvar. Skulle man dessutom hänge sig åt att vilja döda alla artister som man inte gillar skulle man nog bli en ganska hatisk människa. Jag hoppas och tror att du, Fredrik och Olleponken om 5-6 år kommer att se tillbaka på denna episod och lite generat skratta åt hur omogna ni faktiskt var.




Sådärså! Att störa sig på folk är hur okej som helst. Att manifestera det med dödshot är det inte, oavsett hur gammal man är.

That's all folks!

Kommentarer
Postat av: philip carlson ..

först och främst, säg inte att mitt alias för den kommentaren ( philip "15 åringen" carlson ) är mysko.. kolla ditt eget först, ok ?



"2. ... du inte har förstått ett dugg av vad jag egentligen menar." ... Jo du, jag fattar vad du menar. Men klaga inte på oss som slösar millisekunder på det, när du kritiserar hela grejen. stort sett samma sak. ta du din eloge och va glad, och snälla tro inte att du själv är så mogen. tack hejedå

2008-12-03 @ 20:22:10
Postat av: Anonym

Slösar millisekunder på att hata Johan Palm? De verkar ju lägga en hel del tid på att försvara deras yttrandefrihet och att de faktiskt får tycka vad de vill om honom. Det är så uppenbart att de är osäkra på sig själva och vem var egentligen inte det när man var femton? När man är i den åldern vill man gärna inte erkänna att det är omogenheten och osäkerheten som ligger till grund till detta "hat". Man kan helt enkelt inte se när de går bra för andra. De skulle aldrig lägga denna tid på Johan Palm om han inte var en favorit bland flickorna det är jag hundra på! Det har ju även bevisats med Darin som var älskad av tjejer men hatad av killarna. Och Darin hade ingen brist i sin sångröst.



Varför inte låta Johan vara? Han verkar vara en schysst kille och har inte gjort sig förtjänt av detta hat! Han har bara lyckats komma fyra i idol och göra ett stort intryck. Fan vad det svider i vissa ögon och provocerar så enormt. Bland unga killar. Jag kan i alla fall dra en slutsats där. OSÄKRA TONÅRINGAR!

2008-12-03 @ 20:58:17
Postat av: Klas-Kristian

Philip: Ingenstans har jag kallat ditt alias "mysko". Faktumet att du la till "15åringen" i ditt nick i den sista kommentaren är dock relevant för min argumentation i svaret, endast därför tog jag med det.



Beträffande min egen mognadsgrad är jag smärtsamt medveten om att den troligen ligger en bra bit under genomsnittet för 28-åringar i Sverige så det behöver du inte påpeka. Däremot tycker jag fortfarande att dödshot suger.

Postat av: pinnen.

philip carlson, när ska vi få höra dig sjunga?

2009-01-22 @ 10:26:09
URL: http://odawg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback