Lasse Lagerbäck går på vattnet

Det drar ihop sig till fotbolls-EM. Fotbollsmongo som jag är kommer jag att försöka se alla matcher. Kungen ska tala. Det ska bli kul. Stjärt-Jan, Stjärt-Sven, Stjärt-Bengt, Stjärt-Micke...

Visste ni förresten att det aldrig kan bli för lite
Doktor Kosmos i en blogg?

Nog med finkultur. Nu till dagens inläggs egentliga ämne: Är ni fotbollsidioter som jag lär detta inte ha undgått er. Är ni det inte, fortsätt läs ändå. Kanske lär ni er något av min oändliga visdom.

Hursomhelst. Våra kära kvällstidningar (vilka annars?) rapporterar att den svenske förbundskaptenen Lasse Lagerbäck har gått bananas på TV4:s Olof Lundh då denne ihärdigt ställde frågor om huruvida Fredrik Ljungberg (som jag vägrar kalla Freddie då jag varken är eller beundrar engelska tabloidjournalister) är given i landslaget eller ej. Replikskiftet (Aftonbladet Remix) finns återgivet här. Expressenremixen hittas här och DN... ehm, skriver inte ett ord om detta. Man undrar varför. Eller också inte.

Man kan ha åsikter om Lagerbäck. Jag har själv inte alltid varit helt tillfreds med hans och f.d. vapendragaren Tommy Söderbergs insatser (varför fick aldrig Marcus Lantz en ärlig chans i lantz... förlåt, landslaget?) men faktum är att under dessa två har svensk landslagsfotboll nått fler framgångar än någonsin. Jag har heller inga synpunkter på uttagningen av EM-truppen. En stor mängd "supportrar" tycks anse att man ska ge "unga talanger" chansen på rutinerade veteraners bekostnad för att ge de förstnämnda "viktig rutin" inför framtida mästerskap. Min åsikt kring detta är att om man använder ett stort mästerskap till att bygga ett lag begår man tjänstefel. De bästa ska spela, oavsett ålder.

Nu till Lagerbäcks "utbrott" på hr Lundh. Min första och enda reaktion när jag läste artiklarna var "Fan vad skönt!". Äntligen vågar Lasse ryta till mot svenska muppmedier. Dessa halvidioter som anser sig göra svensk fotboll en stor tjänst med sitt eviga rapporterande om skitsaker. Visst, man ska inte sticka under stol med att det då och då kommer artiklar som faktiskt är relevanta, men alla dessa "chocker" och "skandaler" som det ska basuneras ut detaljer om hela jävla tiden har, milt uttryckt, försämrat kvällsmediers status både hos mig och hos många andra. Om detta tycks huvudpersonerna själva, dvs kvällstidningsjournalisterna, vara totalt ovetande. Indignerat kläcker de ur sig att de "minsann bara gör sitt jobb" och "folket förtjänar att få veta". Inse er egen roll i att medieklimatet ser ut som det gör. Då, och först då, tror jag det kan komma att förändras på ett sätt som gynnar alla inklusive det så viktiga "folket" (ibland omnämnt som "läsarna").

Är det så konstigt att Zlatan bojkottar Aftonbladet efter att, bland mycket annan skit, fått en kontaktannons publicerad i nämnda tidning efter ett synnerligen fjantigt påhitt av den alltid lika distanserade Robert Laul?

Nä, min respekt för Lagerbäck har bara ökat i och med att han äntligen sa ifrån och jag hoppas för hans, lagets och supportrarnas skull (men inte för kvällspressens) att det går bra för Sverige i EM.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Huvet på spiken!

2008-05-27 @ 13:11:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback