I Czwxnqstacz kan ingen höra dig skrika

Jag tittade tidigare ikväll på "Postkodmiljonären" med Rickard Sjöberg på TV4. Först och främst: vad är det för jävla namn på en TV-frågesport? Vad är en postkod? I tidernas begynnelse trodde jag att de kanske menade postnummer men ville vara lite djupare men så tycks inte vara fallet. En postkod utgörs av fem siffror, som troligen är postnummer, och sedan två bokstäver. Jag antar att de fyller någon funktion i något sammanhang någonstans men jag vet inte vilket, var eller hur.


På den gamla goda tiden, dvs före det jag lite slarvigt kallade "tidernas begynnelse" i förra stycket, hette programmet "Vem vill bli miljonär?" och leddes av den högst sensuelle och naturligtvis helt rökfrie nyhetsuppläsaren Bengt Magnusson. Då gick det helt och hållet ut på att någon nervös jävel skulle sitta i den troligen väldigt obekväma "heta stolen" svarandes på frågor ställda av den högst sensuelle och naturligtvis helt rökfrie nyhetsuppläsaren Bengt Magnusson. Hade man som tävlande tur kunde man bli miljonär. Hade man otur kunde man senare hamna på YouTube och dra på sig miljarder internetanvändares hånskratt när man svarade fel på första frågan.


Idag har programmet som sagt ett nytt namn. Frågesportkonceptet är ungefär detsamma men nu ingår ett lotteri, det s.k. postkodlotteriet, vars överskott i sin tur ska tillfalla diverse välgörenhetsorganisationer. Uppenbarligen tilldelas dessa organisationer en gång per år en klumpsumma som jag gissar motsvarar ungefär hur viktiga dess insatser bedöms vara av TV4-ledningen. Postkodlotteriets generalsekreterare eller vad fan han nu är, en knarkögd man vid namn Niclas Källström-Matseke som tar alldeles för stor plats i programmet, marscherade in på scen och överlämnade ett värdebevis på 50 miljoner kronor till någon snubbe från Världsnaturfonden. Andra organisationer var visst inte lika viktiga. "Svenska Dokusåpakändisräddningssällskapet" fick 2,5 mille och hur mycket Alzheimerfonden fick har jag glömt.


Rickard hade innan denna lilla ceremoni basunerat ut att förmånstagarna skulle tilldelas "årets tjeck". Vem som var årets tjeck fick vi dock aldrig veta. Troligen klipptes detta bort eftersom det högst sannolikt hade inkräktat på Niclas Källström-Matsekes tid i rampljuset. Jag har därför tagit mig friheten att nominera tre kandidater till titeln som "årets tjeck".


1. Tjecken i den här vitsen:

En tjeck går till ögonläkaren som ber honom läsa en rad på syntavlan. Det står CZWXNQSTACZ.
- "Kan du läsa detta?" frågar doktorn.
- "Läsa?", svarar tjecken, "jag känner honom till och med!"


2. Zdenek Vavra, mannen som öppnade Stockholms bästa ölhak
Soldaten Svejk.


3. Petr Vlk, tjeckisk f.d. hockeyspelare född 1964. Att utnämna honom till "årets tjeck" 2008 är kanske lite sent påtänkt men det är som man brukar säga i vissa delar av Tjeckien: en man med endast konsonanter i sitt efternamn förtjänar all aktning han kan få.

Nu blev jag sugen på tjeckisk öl. Så det så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback