Lätt packad framför jag mitt fordon

Ishockeyspelaren Andreas Salomonsson i Modo har tydligen torskat för rattfylleri. Oerhört korkat av honom och det är helt logiskt att han gör omedelbar avbön via ett pressmeddelande. Körkortet ryker och skammen får Salomonsson helt enkelt lära sig leva med. Jag har svårt att tycka synd om honom.


Mindre logisk är förekomsten av ännu en, vad jag inbillar mig, svensk paradgren: långsökta kopplingar.


I SVT:s "Sportnytt" alldeles nyss fick en Anna någonting från nykterhetsrörelsen IOGT-NTO yttra sig rörande fallet Salomonsson och tidigare fall av rattonyktra idrottsmän (ett antal sådana har uppdagats det senaste året).


Anna delgav oss genast sin visdom. Idrottsrörelsen måste "verkligen ta tag i det här" då det "finns en kultur av alkoholkonsumtion framför allt kring fotboll och ishockey". Vidare var det enligt Anna ett gravt oskick att som idrottsklubb ha matchdräkter med reklam för företag som säljer alkoholhaltiga drycker (här visades bilder på AIK:are med "Åbro" tryckt på sina tröjor). Alla som känner mig, och säkert många som inte känner mig, vet att det ska jävligt mycket till för att jag ska försvara AIK då jag inte hyser särskilt varma känslor för den klubben, men just i det här fallet står jag på deras sida snarare än IOGT-NTO:s.


Anna fortsatte med att ondgöra sig över att det minsann serveras alkohol till publiken på idrottsevenemang. Så vitt jag vet är det starkaste man kan köpa på t.ex. en elitseriematch i ishockey folköl. Ibland finns inte ens det utan endast lättöl. Hur det ser ut i VIP-loger och dylikt har jag dålig koll på eftersom jag inte är tillräckligt viktig för att hänga där men jag antar att spriten flödar.


Logik enligt IOGT-NTO: om idrottsrörelsen "tar tag i detta" (dvs förbjuder alla ovan nämnda företeelser) kommer alkoholkonsumtionen, och därmed rattfylleriet, bland idrottsmän och idrottsintresserade att minska betydligt.


Innebär det att en massa hockeyfans nu kommer att sätta sig och köra packade med berått mod bara för att en av deras stora idoler bevisligen har gjort så? Den kopplingen känns ungefär lika logisk.

Jag tycker att rattfylleri är ett av de värsta trafikbrott man kan begå och har inga problem med att rattfyllerister tilldöms grova straff. Jag förstår till exempel inte varför det ska spela så stor roll om man kört ihjäl någon på fyllan eller inte när påföljd för rattfylleri ska bestämmas - det handlar ju ofta bara om tillfälligheter.


Men inbilla mig inte att ölreklam och folkölsservering i samband med idrott är orsaken till att idrottsmän kör onyktra. Orsaken är att de är lite lite dummare än oss som har vett att inte köra om vi inte är säkra på att alkoholen gått ur kroppen, något som jag tror att inte ens IOGT-NTO kan ändra på.


Fast ja.. det är väl som vanligt någon annans fel antar jag.


Kommentarer
Postat av: Humlan

Liten rättelse bara; Det serveras starköl i samband med åtminstone vissa elitserielags hemmamatcher. Detta görs i pubar/restauranger i arenan, och det är ej tillåtet att ta med sig ut från puben/restaurangen.

2009-04-08 @ 12:03:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback