Jag har egentligen inget emot Zlatan, det är hans fans som jag inte tål

Många blogginlägg blir det.

Jag tänker nu ge mig på en helig ko, nämligen Zlatan Ibrahimovic. Eller inte honom egentligen. Vänta så får ni se.

Jag hörde en gång uttrycket "I have nothing against God; it's his fan club I can't stand". Det stämmer ganska väl överens med min bild av Gud,  religioner och vissa av dem som praktiserar dessa. I takt med att Zlatan Ibrahimovic har nått allt större framgång är jag beredd att säga precis detsamma om honom. Jag har egentligen inget emot Zlatan, det är hans fans som jag inte tål.

Vad fan menar jag då med detta? Jo, det har att göra med det faktum att Zlatan verkar så jävla polariserande på befolkningen. En del är obotliga pessimister och tycker allt Zlatan gör är fel. Dessa hörs förhållandevis lite så dem lämnar jag därhän. Däremot finns det idioter (och de är många!) som tar minsta kritik och minsta synpunkt om Zlatan som en "sågning". Han har till exempel, med all rätt, fått en del skit för diverse halvmediokra insatser i landslaget. Då tar det hus i helvete bland zlatanisterna. Jag tänkte helt sonika lista deras favoritargument:

Zlatan är Sveriges bästa fotbollsspelare genom tiderna, vad fan klagar ni på?
Är han? Jag vet inte det. Kanske visar historien att han är det den dag han slutar, men nu när han har många år kvar av karriären? Jag håller inte med. Och även om han vore odiskutabelt bäst, ska det göra honom immun mot kritik? Att påstå att någon spelat dåligt i en eller ett par matcher är inte att ifrågasätta hela den personens fotbollskunnande.

Så lät det minsann inte när Zlatan avgjorde mot Ungern nu senast eller efter klacken mot Italien 2004...
Nej. Det är nämligen helt andra matcher. Som fotbollsspelare är man inte bättre än sin senaste match. Gör man en bra match ska man hyllas. Gör man en dålig match får man räkna med att kritiseras. Det spelar ingen roll hur bra matcher eller hur viktiga mål man gjort tidigare.

Ni som sågar Zlatan är bara avundsjuka!
Ja inte tu tal om det, jag skulle gärna vilja vara lika bra på fotboll som Zlatan. Men vem har pratat om "sågning"? Så mycket beröm som Zlatan, med rätta, får tycker jag han och hans fans ska kunna vara så pass klarsynta att de faktiskt inser att inte ens Zlatan kan vara bäst jämt.

Hade Zlatan varit svensk hade han inte fått så här mycket skit!
Är Zlatan inte svensk? Det trodde jag. Ah, ni menar att det skulle vara för att han inte heter Fredrik Svensson och har helsvenska föräldrar? Jo, det brukar ju låta så. Är det inte tvärtom så att Zlatan faktiskt blivit den han blivit med hela svenska folket mycket tack vare sin bakgrund? Det brukar i alla fall zlatanisterna vara snabba att påstå, och den som inte är med dem är som bekant mot dem...

Zlatan gör helt rätt som bojkottar landslaget.
Fel. Fel, fel, fel. Tänker man så är man dum i huvudet. Ingen, inte ens Zlatan, är större än laget. "Men han har ju viktiga matcher i Barcelona" heter det. Ja, och? Har inte de andra spelarna i landslaget viktiga matcher i sina klubblag, eller är man förmer bara för att man råkar spela i Barca? En fadd eftersmak lämnar också Zlatans kommentar att "han nått en nivå då han inte längre får ut något av landslaget". BOW DOWN, I AM ABOVE YOU ALL! Jag skiter för övrigt fullständigt i att Sverige bara kommer att spela träningsmatcher den närmaste tiden. Sverige har fått en ny förbundskapten som kommer in med en ny syn på spelet och med uppgiften att sätta ihop ett slagkraftigt lag inför det kommande EM-kvalet. Att lagets största stjärna då vägrar spela med motiveringen ovan känns långt ifrån optimalt. Det är sådant som gör att Zlatan för mig kan framstå som en egoist och ja, jag erkänner, jag är inte överförtjust i honom av den anledningen. Men, alla zlatanister, det betyder inte att jag tycker han är en dålig fotbollsspelare. Få in det i era små skallar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback