Tjejer ska inte leka med rosa leksaker eller ha rosa kläder för det är jättejättedåligt

Pär Ström tog häromdagen på sin blogg "GenusNytt" upp kampanjen "Pink Stinks", startad av två engelska kvinnor som vill motverka det som på engelska fått namnet "the pinkification of girls' toys" eftersom de menar att det stora urvalet av rosa tjejkläder och -leksaker tvingar in tjejerna i en snäv könsroll och... gäsp... blablabla... ja, ni fattar. Tjejer ska inte leka med rosa leksaker eller ha rosa kläder för det är jättejättedåligt. Yes!

Med andra ord: ge inte din lilla dotter en prinsessklänning eller en barbiedocka i julklapp även om det är det enda hon önskar sig. Det viktiga är ju att hon inte sorteras in i någon "snäv könsroll" för bövelen!

Med det sagt ska vi nu övergå till något som jag aldrig trodde jag skulle göra i den här bloggen - nämligen lanserandet av det första, sista och enda stycket med titeln "tisdagens outfit" som denna blogg någonsin kommer att innehålla. Denna t-shirt (ja, och byxor, strumpor och kalsonger också givetvis) bar jag stolt i tisdags. Just den dagen höll jag en heldags utbildning åt en kund i mitt arbete och så vitt jag vet flöt den på utan större missöden (inga ruttna grönsaker kastades så vitt jag kunde se mot utbildningsledaren) och även utan att någon av de närvarande ifrågasatte vilken könsroll jag egentligen är insorterad i.

Skåda!



I'm a princess, I am!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback