Att inte skicka pengar till Nigeria

Sajten 419eater är ganska rolig. Idén med sajten är att folk ska dela med sig av hur de blåser människor bakom s.k. "nigeriabrev" ni vet de där mailen som då och då dyker upp i vilka man ombeds hjälpa någon random arvinge till en avliden afrikansk kunglighet eller ledare att föra över det enorma arvet till ett bankkonto utanför Afrika. Det krävs "endast" en smärre kontant insats för att lösa det byråkratiska och sedan utlovas man en del av arvet (det är fråga om miljontals dollar) som tack för att man hjälpt till.


Pengarna finns givetvis inte utan det hela är bluff från början till slut och de som utför bedrägerierna är oftast inga snälla killar. Folk har hotats, ja till och med dödats, som en följd av samröre med dylika bedragare. De (bedragarna) förtjänar inte bättre än att förödmjukas.


En personlig favorit är den här stackaren som med gnistrande dollartecken för ögonen till och med låter sig tatueras...


Jag har ett tag funderat på att blogga om just den här sajten men att bara göra det i form av ett länktips och inte så mycket mer känns ganska fattigt. Därför tackar jag Flashback, där jag först fann länken till kolumnen jag snart ska komma till, och framför allt Svenska Dagbladets kolumnist Lars Berge för att ha gett mig ny inspiration.


SvD publicerade för ett par dagar sedan en text i vilken Lars Berge på fullt allvar argumenterar för att det är synd om de stackars fattiga bedragarna från Nigeria som får utstå sådana hemska hån från "välfödda västerlänningar". Tydligen är det hela en "ny sorts kolonialism" och de afrikanska bedragarna förtrycks då de "inte ska tro att de får göra anspråk på våra rikedomar".


Vad i hela jävla helvete?


Ja, Nigeria är ett av världens fattigaste länder. Ja, många människor där lever i misär. Är detta de människor som har tillgång till Internet och koll på hur man genomför bedrägerier den vägen? Jag är minst sagt tveksam.


Inte heller tilltalar alla "bestraffningar" som de tilltänkta bedrägerioffren utsätter sina bedragare för mig.


Men att, som Berge, insinuera att det är imperialism när en västerlänning jävlas med en afrikan som helt uppenbart inte har ärliga avsikter är bara för mycket. Det är lika mycket bedrägeri och ett lika stort ofog oavsett bedragarens årsinkomst, hudfärg eller hemkontinent och de förtjänar lika mycket spe som vilken skattemyglande svensk politiker som helst. Att de här "scambaiting"-sidorna fyller andra syften också, såsom att göra bedragarna så upptagna att de kanske lämnar någon annan i fred eller rentav får dem att sluta skicka ut sina brev pga risken för förödmjukelse gör åtminstone för mig att sidorna faktiskt fyller ett mer nobelt syfte än att bara få oss som läser att garva.


Kommentarer
Postat av: Daniel

Jisses ja, man e lite fundersam


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback