Du är farlig, ditt äckel!

Häromdagen snubblade jag över det här inlägget på den s.k. konsumbloggen. I kommentarsfältet följde en diskussion om fingerhygien och även sedlar visavi kontokort och en av mina favoriter dök upp. Ni vet en sån där människa som ser integritetskränkningar i precis allt (tolkar jag det som). Signaturen "/j" drog till med följande, som svar till en "Tomas" som skrivit tidigare:

Vad är det för fel på sedlar? Jag vill inte att banken ska ha total koll på var jag handlar när jag handlar och var jag befinner mig.

Jag kunde inte låta bli att skriva ett svar.

Du som skrev kommentar 9 (svaret till Tomas) känns ju mer än lovligt räddhågsen. Tror du banken bryr sig ett skit om var du handlar? Funderat på att börja oroa dig för något som är farligt på riktigt i stället?

Jag vet, jag är dryg och borde väl hålla truten, men jag kan helt enkelt inte med sådana där hobbyparanoida människor som på fullt allvar tycks anta att banken har något intresse av att ha "total koll" på var han/hon handlar.

Nyss såg jag att jag fått ett svar av signaturen Henrik:

Klas-Kristian: Jag oroar mig för dig, ditt äckel, för DU är farlig på riktigt. Totalt oförstående inför begrepp som frihet och integritet för du och din fårskock oss mot ett Orwellskt DDR-samhälle fortare än någon kan ana.

Score! Det där inlägget har banne mig allt. Infantila personangrepp ("äckel") och den värsta sortens integritetshetsande. Bank- och kreditkort har funnits i rätt många år nu och mig veterligen har det aldrig varit någon som råkat illa ut på det sätt "/j" fasar för; tvärtom är det väl så att det är betydligt lättare att få pengar tillbaka efter sådant som bedrägerier och stölder. Då har jag inte ens nämnt hur oerhört mycket mer praktiskt det är än att ständigt behöva gå runt med kontanter.

Det ser inte Henrik. Han ser att bankkort är samma sak som att vi är på väg mot ett övervakningssamhälle á la "1984" (som jag för övrigt inte läst själv men den nämns alldeles för ofta i just sådana här diskussioner) och att jag är "farlig" för att jag är av åsikten att en viss besinning är att föredra. Varför denna ständiga kränkthet? Jag förstår det verkligen inte. Är man nu så jävla rädd för att banken ska retas med en för att man köpt någon dildo på postorder får man väl handla med sedlar då om man tvunget måste. Att ha ett bank- eller kreditkort är så vitt jag vet helt frivilligt.

Henrik förtjänar någon sorts utmärkelse, oklart vilken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback