Svenska för dummies, del 10

Rubriken "Svenska för dummies" gör efter åtskilliga månader en inte speciellt efterlängtad comeback. Det har med andra ord dykt upp ett språkfenomen till som retar mig.

Ordet, om det nu är ett sådant, är "hen". Vad betyder det? Jag vet det fortfarande inte, men enligt en hel del politiskt korrekta queerteoretiker (och andra?) är det ett pronomen som ska användas när man inte vet om det är "han" eller "hon" som egentligen gäller.

Det råkar nu vara så att jag om ungefär två och en halv månad beräknas bli far. Japp. Mina gener kommer att föras vidare till kommande generationer. Min sons förlossning borde utlysas till allmän helgdag och flaggdag.

Ja. En son blir det alltså. "Han" med andra ord. Innan man vet könet på sitt barn/foster ska man enligt ovan nämnda förståsigpåare använda det fyndiga "hen" i stället för "han/hon" eller "den".

Jag kommer aldrig att säga eller skriva "hen" i den meningen. Jag kommer att tillrättavisa mina barn om/när de använder uttrycket. Man är en han eller en hon, till och med om man tar VM-guld på 800 meter för damer. Med andra ord: nej, jag köper inte att könet är en social konstruktion.

Bakåtsträvare? Ja, om det här gör mig till en sådan så får jag väl vara det då.

Kommentarer
Postat av: klara

hmmm - tänk, tänk ... ett mycket intressant tema. tyvärr är det inte alltid bara svart eller vit i könsliga sammanhang. kanske är det här det första trevande steget att uttrycka även en tredje möjlighet. men vad är det tillhörande substantivet?

2009-10-06 @ 22:38:25
Postat av: murko

[Hen, henom, hens] är väl det som åsyftas, men så vitt jag har läst mig till anser väl allafall svenska språknämnden att man inte skall använda dem öht. Visst håller jag med om att det låter illa! Jag använder självklart hellre "det" om exempelvis ett foster jag ännu inte vet könet på :)



PS. Grattis i förskott till er båda. Må gott och ta hand om er, så går allt riktigt bra! Att bli pappa första gången är en upplevelse som ej går att beskriva i ord!

2009-10-07 @ 11:48:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback