Jag har inget emot människor men jag tycker inte om folk

Min bror har någon gång sagt att han inte har något emot människor men däremot inte tycker om folk. Jag är benägen att hålla med om det.

Folk. Detta jävla folk. Nackdelen med folk tycks åter ha kommit upp till ytan nu och som så ofta har det skett i samband med ett TV-program. Den här gången gäller det "Let's Dance" på TV4. Programmet går ut på att mer eller mindre kända människor ska dansa i direktsändning för att sedan bedömas av en jury bestående av fyra personer som uppenbarligen kan det här med dans. Varje vecka åker en person ut. Över detta har juryn inte någon kontroll utan vem det blir avgörs av - ja, just det - "folket".

En av deltagarna i årets upplaga av "Let's Dance" heter Willy Björkman. Exakt varifrån man bör känna till honom är jag inte säker på men jag tror det är någon form av hemmafixarprogram. Willy är 63 år gammal och kan uppenbarligen inte dansa särskilt bra. För detta har "Let's Dance"-juryn gnällt i åtskilliga tidningsartiklar eftersom Willy, trots att han rent dansmässigt varit sämst, gått vidare vecka efter vecka på "bättre" tävlandes bekostnad. När Willy så i går åkte ur programmet sade sig den motbjudande jurymedlemmen Tony Irving vara
"jävligt glad" enligt Aftonbladet.

Jag skiter egentligen högaktningsfullt i "Let's Dance" och för min del hade Willy gott kunnat få vinna hela konkarongen men episoden jag beskriver ovan visar med all önskvärd tydlighet att "folk" inte alltid ska ses som något positivt. Programmet ska tydligen vara en danstävling där man som deltagare förväntas premieras mer desto bättre man dansar. Det bör vara därför jurygruppen finns. Den har dock ingen reell makt utan den är det "folket" (dvs tittarna) som utövar. Då är det lätt hänt att den pajigaste deltagaren får en massa sympatiröster. Det har hänt förr, inte bara i "Let's Dance" utan i betydligt seriösare sammanhang, och det kommer att hända igen. Vill man att det ska vara en danstävling bör man låta en kunnig jury avgöra resultatet. Vill man ha en pajastävling är det "folket" som gäller.

Vi talar om samma folk som en gång röstade fram den outhärdliga Carolina Gynning som vinnare i "Big Brother". Vi talar om samma folk som en gång nästan skickade Caroline af Ugglas till eurovisionsschlagerfestivalen och som, år efter år, väljer ut melodifestivalbidrag som kraschar och brinner i europafinalerna. Vi talar om samma folk som enligt alla opinionsundersökningar just nu vill se Mona Sahlin som svensk statsminister efter det kommande riksdagsvalet. Vi talar om samma folk som gör Slitz och Hänt i Veckan till några av Sveriges bäst säljande tidskrifter.

Behöver jag vara tydligare? Jag tycker inte det. 

Kommentarer
Postat av: Pilfinken

Folk är faktiskt riktigt jäkligt jobbiga!

2010-04-27 @ 14:22:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback