Tre självmål till priset av ett!

För ett par dagar sedan skrev jag ett inlägg om hur svårt jag har för allt tjafs om integritetskränkningar. Dessa kunde ske genom t.ex. kameraövervakning eller DNA-register.


Nu har ytterligare en form av "kränkning" uppmärksammats. Det handlar om Icas nya individanpassade rabatter. Det fungerar helt enkelt som så att man som kortkund hos Ica varje månad erhåller ett antal rabattkuponger på sådant som man tidigare handlat. Hur smidigt som helst! Jag, som troligen är att betrakta som storkonsument av pasta, tycker naturligtvis det är bättre med rabatt på pasta än på exempelvis blodpudding som jag tycker borde klassas som en hälsofara.


I dagarna har detta uppmärksammats på flera håll, bland annat i Dagens Nyheter och i Sydsvenskan.


Uppenbarligen finns det miffon (ja, det är just vad ni är) som anmält detta förfarande till Datainspektionen med hänvisning till det allt tröttsammare begreppet "integritetskränkning". Sveriges Konsumenter, en "partipolitiskt obunden samarbetsorganisation som verkar får (sic) konsumenternas intressen", gillar det t.ex. inte. Dess generalsekreterare (schysst titel, jag ska nog utnämna mig till generalsekreterare av den här bloggen) Jan Bertoft säger följande i DN:s artikel:


- Allt vi köper kanske vi inte vill att vår partner ska veta. Och vad händer om butikerna börjar handla med uppgifterna om våra preferenser sins emellan?


Apropå att Ica helt korrekt väljer att inte ta intryck av protesterna och bland annat hänvisar till en undersökning som säger att en pilotgrupp kunder i Östergötland tyckt bra om systemet yttrar Bertoft följande:


- Jag tillåter mig tvivla på den undersökningen. Det kanske bara var så att det inte var tillräckligt många som protesterade.


Janne, Janne, Janne... Det är för det första så typiskt svenskt (ett uttryck jag normalt hatar men som faktiskt passar nu) att måla fan på väggen i precis alla situationer. Bara för att Ica nu inför detta kommer butikerna att börja handla med informationen sinsemellan. Bara för att det duggregnar ute just nu kommer det att bli skitväder ända fram till jul. Bara för att en allianspolitiker publicerar ett ogenomtänkt blogginlägg betyder det att alla allianspolitiker är oansvariga barnrumpor. Och så vidare. Jag är så fruktansvärt trött på den inställningen.


För det andra: fattar man inte att allt man handlar på kundkort registreras i Icas databaser är man mer än lovligt korkad. Vill man inte att det ska synas, vad som nu ska vara syftet med det då de vad jag vet inte säljer sexleksaker eller porrfilm på Ica, får man väl skippa kundkortet och betala kontant.


För det tredje: har man synpunkter på resultatet av en, får man förmoda, åtminstone någorlunda vetenskaplig undersökning, bör man i mitt tycke ha mer på fötterna än att det "kanske bara var så att det inte var tillräckligt många som protesterade".


Tre självmål till priset av ett! På nästa rabattkort Janne får från Ica har han troligen en innestående rabatt på just självmål.


Jag tycker de individanpassade rabatterna är bland det bättre Ica någonsin gjort. Jag är glad att jag har ett kundkort hos dem och det känns bra att veta att jag från och med nu lär få fler rabatter jag faktiskt kan få ut något av att utnyttja. Jag känner mig inte det minsta kränkt av detta. Känner du dig kränkt? Mitt tips: börja oroa dig för något vettigt i stället.


Kommentarer
Postat av: murko

Hjälp, ICA vet vad jag äter!!

Och precis som du säger. Nästa gång man går och handlar en Jellydildo, model Big Jim, med reglerbar hastighet på ICA, så bör man kanske betala kontant :)



Tänk annas om man dyker upp på omslaget till ICA-kuriren kommande månad, med inhandlade godbit i handen och texten: Veckans Big Jim, gav XXX 4 000 000 000 000 nya friska ICA-poäng



Huga!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback