Vem ska jag tro på tro på tro på när...

Jag vet inte riktigt var jag står.

Den sjunde juni är det val till EU-parlamentet. Trots att jag egentligen inte är hyperintresserad av politik känner jag ändå att det är min plikt att rösta, inte minst för att kunna gnälla efteråt ("dom här lallarna röstade i alla fall inte jag på").

Då är frågan vad man ska rösta på.

Piratpartiet har länge legat bra till eftersom jag tycker ganska precis som dem om idiotiska privatpolislagar som Ipred eller det absurda i att industrin, genom sitt branschorgan Antipiratbyrån feat. Henke Pontén, med laglig rätt får skicka ut rena hotbrev till ISP:er som de anser kränker deras klienters upphovsrätt. Jämför det t.ex. med att göra Vägverket ansvarigt för att någon kör ihjäl sig på fyllan. Logiken är inte bristfällig, den finns inte där över huvud taget. Att se till att lag och ordning efterlevs är en sak för polisen och rättsväsendet, INTE för privata företag. Det är min åsikt. Andra branscher har måstat anpassa sig till rådande marknadsförhållanden med tiden medan film- och musikbranschen uppenbarligen tycker sig ha rätt till konstgjord andning för att kunna fortsätta köra sitt race trots att de ligger massvis med varv efter - och beviljats denna. Obegripligt.

Nåväl. Någon kanske vet att jag inte delar den syn som många har på integritetskränkningar (
jag har skrivit om det här på bloggen förut). Jag tycker inte FRA-lagen är odelat dålig, jag skulle välkomna ett omfattande DNA-register i syfte att sätta dit brottslingar, jag blir inte det minsta upprörd över att filmas när jag går på stan och jag tycker att Icas kundanpassade rabatter är alldeles ypperliga.

Piratpartiet är betydligt mer restriktiva på den punkten. Ska man hårddra det är det nog rentav så att jag delar deras inställning till Ipred etc lika mycket som jag inte delar den om integritet. Jag må vara korkad men jag har helt enkelt mycket svårt att köpa de skräckscenarion (ofta med referenser till "1984") som målas upp. Övervakning är i min värld inte enbart av ondo, jag är ännu inte så paranoid att jag tror FRA vill sätta dit mig utan grund, och med de nuvarande premisserna anser jag fortfarande att fördelarna med den övervakning vi har i dag överväger nackdelarna.

Som sagt, frågan är vad man ska rösta på. Ett "etablerat" parti som verkar tycka att införandet av Ipred och den sjuka jakten på "fildelare" - för mig ändå den största politiska stötestenen för stunden - är vettigt eller ett piratparti som jag visserligen håller med om vad gäller Ipred men inte om överdrivet mycket annat?

Kom igen nu Britt-Marie, kör för fa-an!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback