Kändisfixering

Zlatan har blivit pappa. Har detta undgått någon? Inte mig i alla fall och jag har verkligen försökt att inte läsa om det.

När diverse journalister och redaktörer (framför allt för kvällstidningar) ibland får frågor av läsare om varför deras tidningar publicerar så mycket skvaller heter det ofta lite sarkastiskt att "vadå, vi vet ju att ni vill läsa det".

Jag kan här och nu helt ärligt säga att jag skiter fullständigt i om en kändis blir förälder, eller vem som är tillsammans med vem. Det finns något skrämmande i det faktum att folk, på fullt allvar, är så intresserade av känt folks privatliv. Det kan handla om Zlatan, kungafamiljen, Big Brother-Linda eller någon annan - vad är det för människor ovan nämnda kvällstidningsmänniskor syftar på när de säger att de vet att "vi" vill läsa om det här? Är folks egna liv så ointressanta att de måste granska andras för att nå tillfredsställelse?

Jag tycker det är läskigt. Om någon som läser detta är skvallerjournalistikkonsument och vill förklara tjusningen med detta går det alldeles utmärkt att skriva en kommentar. Jag blir knappast omvänd men det vore intressant att ändå få försöka förstå fenomenet en gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback