Musikmobiler, djävulens verk

Detta är just nu det senaste citatet på Warpdrive.

Warpdrive, för er som inte vet, är en databas med chattloggar som är tänkta att vara roliga. Vissa är det, andra inte. Nåväl.

Citatet handlar om en typ av musikmobilanvändande fjortisar. Dessa legender till människor som anser det helt acceptabelt att sitta i grupp och spela hög musik ombord på kollektiva färdmedel. Av någon anledning är det ofta hiphop som spelas av dessa människor, man kan fråga sig varför...

Hursomhelst. Jag tror att citatet är fejkat. Tvivlar starkt på att killen som skrev det verkligen bröt isär fjortisarnas mobil. Detta spelar emellertid inte så stor roll; jag förstår reaktionen och delar den till fullo eftersom denna typ av musikmobilanvändande fjortisar är en av de mest irriterande folkgrupper som finns.

Jag fick vatten på min kvarn beträffande detta i somras. Jag och sambon satt en dag i slutet av juli på förmiddagståget från Västerås till Stockholm. Snett över gången satt ett gäng fjortisbrudar och spelade nån jävla hiphop på hög volym. Min sambo sa till dem men de låtsades inte höra. En liten stund senare sa jag till men inte heller då kom någon reaktion, varpå jag höjde rösten och sa till igen. Då kom reaktionen.

Kanske tror man att dessa småtjejer helt enkelt inte insett det irriterande i sitt beteende förrän de får reda på det av någon utomstående. För det kan man ha förståelse, jag har också varit 14 år och dum. Man tycker ändå att de av hänsyn bör sänka volymen på sin apmusik när någon säger till. Så skedde nu inte utan de små puckona började tjafsa emot.

"Har du problem eller?" (typisk hiphoplyssnarfras)
"Flytta på dig då!" (inte en chans, jag hade platsbiljett)
"Du bestämmer inte över oss!"

Argh. Blir arg än idag när jag tänker på det. Dum som jag är gafflade jag emot en liten stund trots att jag på förhand insåg att det inte skulle hjälpa. Jag är glad att jag skulle hoppa av i Bålsta. Sambon skulle vidare men valde klokt nog att stänga ute oljudet medelst användande av egen MP3-spelare med hörlurar, något fjortisbrudarna uppenbarligen ansåg sig för coola för att använda.

Deras föräldrar måste vara stolta. Och om du som läser detta är en musikmobilanvändare av denna typ kan du dra åt helvete.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback