I don't suck my brother

Idag ska vi prata om något som det pratas om alldeles för lite och nej, jag syftar inte på Linda Rosing. Det jag menar är naturligtvis mellanstadieskämt som jag fortfarande inte förstår.

Det är möjligt att just det här "skämtet" endast florerade i mina uppväxttrakter men vafan:

Någon "tuffing" kunde komma och hånleende be en säga "Isak, min bror" på engelska. Jag kan ha varit 10-11 år när jag för första gången hörde detta och jag minns att jag redan då tänkte att det var helt jävla poänglöst.

"Isaac, my brother" sa alltså den unge Klas-Kristian, med ett så korrekt uttal som man kan begära av någon som nyligen börjat mellanstadiet och så sakteligen börjat fundera på när man egentligen kunde förvänta sig att börja få hår på pungkulorna.

Svaret: ett hånskratt. För så hette det ju inte. "ISAK, min bror" var det ju som skulle sägas.

Att Isak inte uttalas likadant på engelska som på svenska hade helt gått vår historieberättande hjälte förbi. Det han var ute efter var naturligtvis att få sitt "offer" att säga "I suck my brother" medan frasen mer korrekt översatt mer skulle påminna om "I sack my brother". Då ordet "sack" var betydligt mindre känt än "suck" blev man betraktad som ett ufo när man yttrade det. Så kunde man ju inte säga.

Om jag någon gång hamnar i en situation där jag kommer i samspråk med två bröder där den ena är anställd av den andra ska jag prova att dra detta skämt för den överordnade brodern. Först då blir det riktigt kul. Man får hoppas att hans brorsa är med i A-kassan. Moahaha.

Kommentarer
Postat av: Isabo

Då jag har belönats med det i min mening vackra namnet Isaac så kan du nog ana att jag fått höra den där frasen ett antal gånger. Det var inte ens kul första gången, och som du säger, det uttalas i så fall "Ajsäck" (I sack), inte "Ajsack" (I suck), men antagligen vill de som säger det och tycker det är så ofantligt roligt med sådana saker, egentligen mena "I suck at English" men får inte fram det ordentligt.

2009-02-05 @ 11:39:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback