Puckocitat

Oj, det är nästan ett år sedan jag senast skrev ett inlägg här. Nu kommer det i alla fall ett till. Kanske kanske är detta den tändande gnistan som den här bloggen behöver, eller inte behöver. Nåväl.

Det finns tre flitigt förekommande "citat-fenomen" (i brist på bättre beskrivning) som jag retar mig på.

1. Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics - even if you win, you're still retarded.
Detta lustiga citat dyker alltid upp då någonting diskuteras online, oavsett forum. Ofta är citatet ackompanjerat av en bild på någon som antingen är utvecklingsstörd eller bara försöker se ut som om han är det. Mycket kul. Jag vill inte bli tagen för utvecklingsstörd så fort jag säger emot någon på ett nätforum. Och vore jag paralympier skulle jag verkligen inte vilja löpa risk att förväxlas med något pucko som sitter och tjafsar med någon över Internet...

2. Det där citatet från någon gammal grek (Sokrates?) om att ungdomen minsann var ohyfsad redan för 3000 år sedan.
Detta citat, jag orkar inte leta upp en ordagrann version utan ni vet säkert vad jag menar ändå, dyker alltid (och jag menar alltid!) upp när "dagens ungdom" dryftas någonstans. Personen som droppar det känner sig troligen jättefyndig. Själv känner jag mest uppgivenhet.

3. 42.
Då och då poppar diskussioner om vad som egentligen är livets mening upp. Inom tre inlägg från öppningsinlägget kan man då ge sig fan på att någon svarar 42. Nu har jag inte läst "Liftarens guide till galaxen" men tydligen är 42 enligt den boken svaret på frågan om vilken som är livets mening. Jag fattar inte hur hr Adams har kommit fram till detta och jag kan inte direkt påstå att jag bryr mig heller. Däremot har ni som uppenbarligen läst denna bok och känner att ni måste manifestera det i varenda "livets mening"-diskussion ni hittar genom att droppa "42" fått mig att sky "Liftarens guide..." som pesten. Synd, den kanske är bra egentligen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback