Ryanair

Ingen läser, ingen läser, men jag skriver ändå.

Dagens ämne: Lågprisflyg!

Som nog de flesta känner till har ett helt gäng flygbolag med låga priser som specialitet dykt upp under senare år. Ryanair torde vara mest känt men det finns många andra såsom t.ex. Sterling, Norwegian och Germanwings.

Just Ryanair får en massa skit från alla håll och kanter mer eller mindre samtidigt. Argumenten som de gnällande individerna använder sig av är i huvudsak dessa:

Jag ville boka om/avboka min resa och det gick inte/kostade massor med pengar. Usch!
Visst, olyckliga omständigheter som t.ex. sjukdom kan ställa till det så att en resa man planerat inte går att genomföra. Dock anges klart och tydligt i bokningsvillkoren, åtminstone på de sajter jag använt mig av när jag bokat lågprisflyg, möjligheter och kostnader som finns i samband med avbokning. Det är alltså kundens skyldighet att känna till reglerna. Gör man inte det och bokar ändå får man helt enkelt skylla sig själv.

Min kompis flög med Ryanair och han var minsann inte nöjd alls!
I den här typen av argument upplever jag att det oftast är just "en kompis" eller "en bekant", aldrig den klagande själv, som varit med om den missnöjesframkallande flygresan. Exakt vad missnöjet grundar sig på framgår sällan. Återkommer dock till detta i punkten nedan.

Ryanair har jättedålig service och skiter i sina kunder!
Men flyg med SAS för flera tusen kronor extra då om det nu är så jobbigt att inte bli uppassad. Personligen tycker jag att den service det innebär att kunna dra iväg på en weekend någonstans i Europa med under 1000 kronor per person i resekostnader är klart mycket bättre än att få en halvsunkig macka ombord på flyget eller få sitta i någon trist lounge innan avresan.

Man kommer aldrig fram i tid om man flyger med Ryanair!
Jag kan naturligtvis endast utgå från mina egna erfarenheter men regeln är snarare att planen ankommer före utsatt tid än tvärtom. Sist jag flög med SAS (till London i november) var det kraftiga förseningar åt båda hållen vilket åtminstone i hemresefallet berodde på att man "glömt" flyga vårt plan till Heathrow...

Bjuder på en fiktiv motfråga:
Det var fan vad du var positiv till Ryanair, kan du inte komma på en enda nackdel?
Det finns en och det är anslutningsflyg. Det går oftast bara att boka en direktresa hos lågprisbolagen medan de mer etablerade bolagen erbjuder byten. Den som lanserar en sajt liknande t.ex. 
Travelstart men där både lågprisbolag och övriga flygbolag inkluderas i sökningen och man då ges möjlighet att boka sammansatta resor förtjänar banne mig nobelpris eller något.

Nä, nog om detta. Nu ska jag nog boka en resa någonstans. Två personer till Bryssel en vecka i sommar för 1500 kronor sammanlagt kanske kan vara något?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback