Överskattad musik

Dagens blogginlägg ska handla om överskattade artister. När jag säger överskattade menar jag just överskattade och inte per definition pissdåliga. Personligen ogillar jag hiphop starkt. Om detta beror på att musiken är totalt kass eller att genren tycks vara den vars lyssnare har lägst medelintelligens orkar jag inte fundera över. Någon hiphopartist kommer med andra ord inte att dyka upp på den här listan. Det tar emot, för jag hade gärna tagit med Timbuktu (skånerapparen, inte staden) men regler är regler.

Då kör vi!


Kent är det många som gillar. Jocke Berg är enligt någon sorts gängse uppfattning en textförfattare av ädlaste sort. Och visst har de gjort ett par helt okej låtar ("Palace & Main" är en) men är låtarna så bra och texterna så djupa som "alla" tycker? Givetvis inte. Jag tror snarast att vi har att göra med ett typexempel på "alla-andra-gillar-dem-ju"-syndromet här.


Kan någon förklara den här texten (747) för mig?


Tystnad
Tunnel, avfart
När taxametern slagits på
försvinner allt i regnet
utan spår
& som en viskning
ser Vi syner nu igen
Det här är nåt
som inte ens har hänt...


Någon har alldeles uppenbart dragit i sig lite för många roliga svampar.


Lars Wienerbröd... förlåt, Winnerbäck. Jag erkänner utan omsvep att ett par av hans alster finns med i min playlist i Winamp. "Stort Liv" är kanske hans bästa låt. Även här talar vi dock om en vispoet, en man vars förmåga att skriva besynnerliga texter ligger på ett plan som vi vanliga dödliga aldrig kommer att kunna uppnå. Nu är det snart tre år sedan jag hade ett konto på Lunarstorm men jag gissar att om man skulle sammanställa en lista över de artister vars texter publiceras i folks presentationer där ligger Winnerbäck bra till för förstaplatsen.


"Kredd" dock för senaste albumnamnet "Daugava". Fler artister borde döpa sina skivor efter östeuropeiska floder. Släpper jag någonsin en skiva ska den fan heta "Dnepr".


Här kommer ett textutdrag (låttiteln är samma som första textraden):


Min älskling har ett hjärta av snö
så skört och vasst som skaren
och det smälter lika lätt som isen i
drinken i glaset som hon lämnat i baren


Lasse är alltså kär i en snögubbe (snögumma?) som dessutom gillar att hänga i barer. Huruvida snöfiguren är skogshuggare och gillar att bära damunderkläder framgår ingenstans i texten. Troligen delade Winnerbäck ett parti svampar med Jocke Berg innan han skrev den här texten.


Till sist: Säkert! (Annika Norlin). Svår att ta på allvar efter den där duetten med Peter Jöback som jag tyvärr råkat höra ett par gånger då P4 stått på i bakgrunden där de tydligen är kära i samma kille (det är 2008 som man brukar säga) och man inte hör vem av dem som är vem.

Observera att inte en enda Idol-deltagare eller schlagerartist har nämnts i detta inlägg. Det skulle nämligen vara ungefär som att skjuta bollen i öppet mål från tio centimeters avstånd.


Kommentarer
Postat av: Anton

Du verkar ha lite svårt att förstå metaforer är väl allt jag kan säga. Lär dig se din egen oförmåga innan du ser fel i andra.

2008-03-10 @ 15:30:25
Postat av: Klas-Kristian

Anton: Det är klart det beror på min egen oförmåga, något annat har jag aldrig påstått. Jag är helt enkelt för dum (i brist på bättre ord) för att fatta storheten i sådana här "djupa" texter, på samma sätt som jag är för dum (återigen i brist på bättre ord) för att förstå tjusningen med "djupa" och "svåra" filmer.

Det gläder mig att se att du kan läsa mellan raderna, min vän.

Postat av: Lars Wienerbröd

Ett annat lyckligtvis överskattat band är faktiskt Lars Wienerbröd! :D



www.myspace.com/larswienerbrd

2009-01-30 @ 09:10:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback