Rättvis shopping

Det finns en webbsajt som heter Fairshopping. Där kan man gå in och klaga på företag om man känner att de uppträtt taskigt mot en på ett eller annat sätt. Man kan också berömma företag som betett sig föredömligt men hur kul är det? Det må vara självdestruktivt men det är tusen gånger roligare att reta sig på folk. Framför allt är det lättare att skriva om det.

Hursomhelst. Många klagomål som sajten får in är absolut relevanta. Får man oförskyllt en elräkning på 37 000 spänn eller om ens bredbandsabonnemang inte funkar trots upprepad kontakt med support är det naturligtvis rätt att klaga. Skit ska skit ha som man kanske brukar säga i det lilla afrikanska landet Guinea-Bissau, vad vet jag?

En del klagomål är dock enbart komiska.

Vad sägs t.ex. om snubben som fått ett kampanjkort efter ett besök på Ikea och som ett antal månader senare, trots att han är fullt medveten om att kortets giltighet tagit slut, har mage att gnälla och antyda att han vill ha kompensation när Ikea helt enligt regelboken inte accepterar det utgångna kortet?

Eller charterturisten som tyckte det var ett himla ofog att det inte gick att "tinga solstolar" på morgnarna eftersom allihop redan tingats mellan klockan 07 och 08 trots att personal på hotellet sagt att det inte gick att tinga solstolar tidigare än 8:00. Jag menar, "tinga solstolar"? Är det vad man vill ha ut av sin semester kan man väl lika gärna ställa upp en solstol hemma i trädgården eller på balkongen en varm sommardag. Den lär ingen tinga. Och är det nu så oerhört viktigt att tinga sin stol vore väl det logiska, om man märkt en morgon att hotellets information var felaktig, att gå upp en timme tidigare morgonen därpå och tinga sin solstol.

Den sista är lite mer tveksam. Visst förstår man ilskan mot researrangören som lovat en massa men sedan totalt skitit i det men frågan åtminstone jag ställer mig är följande: Hur kul är det att ta med en sju månaders bebis på en resa till Thailand? Dels för medresenärerna men framför allt för ungen själv. När jag var sju månader gammal vill jag tro att jag gav blanka fan i var jag befann mig. Är det inte schysstare mot barnet att vänta tills han/hon är så stor att thailandsresan blir det minne för livet för honom/henne som den troligen blev för föräldrarna?

Jag har för övrigt aldrig insett vitsen med "solresor" och Thailand ligger inte ens på topp-100 över länder jag vill hinna besöka innan jag dör. Ge mig en skabbig östeuropeisk sunkpub där min sambo kan sätta sig i respekt genom att dricka fulvodka i stället, en sådan resa är i min värld hundra gånger roligare än en solresa. Inte behöver man bry sig om tingade solstolar heller.

Nåväl. Fler guldkorn finns på Fairshopping, det kan jag garantera. Det är inte bara konsumenter som beter sig underligt, i en del fall är det de svarande representanterna för de utsatta företagen som är rejält ute och cyklar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback