Du får inte läsa mina inlägg

Idag ska vi naturligtvis tala om musik.


På Mix Megapol, den radiostation som alltid utgör bakgrundsljudet på mitt arbete, spelas en väldigt varierad blandning låtar. Man kan dock inte undgå att märka att en del låtar spelas oftare än andra. Det är två av dessa låtar jag ska skriva om idag.


Melodi nummer 1:
"Du Får Inte" med Sonja Aldén.


Här är låttexten:


Du får inte knacka på min dörr
om du inte är beredd och komma in
du får inte göra om mitt namn
och börja kalla mig för din.
Du får inte vandra på min väg
utan att visa mig ditt mål
och inte stjäla av min godhet
för att fylla upp ditt hål.


Och du får inte riva mina murar
som jag omsorgsfullt har byggt
om du inte skyddar mina drömmar
så att jag kan somna tryggt.


Och du får inte ha mig som en dröm
när jag vill va' din verklighet
du får inte säga att du hoppas
om du inte tror du vet.


Men du får ta den tid du behöver
för att förstå vad det är du vill
du får be en bön att tiden
du behöver räcker till.
Och du får samla dina tankar
så att två själar kan få ro
och så att allting som vi lovade
oss själva kan få gro


Och du får inte andas på min panna
inte få mig falla mer
om du inte sen kan stå för
all den oreda du ger.
Och du får inte röra vid mitt hjärta
som om allt var uppenbart
när jag önskar inget hellre,
Än att du gör allt emot mig snart.


Det är tydligen mycket man inte får.


Ja, jag förstår att vad hon egentligen menar är att den här snubben hon riktar sig till, som uppenbarligen är hennes drömman (André Pops?), inte ska inge falska förhoppningar och bara bekänna sin odödliga kärlek till Sonja om han verkligen är riktigt jävla toksäker på vad han känner. Tyvärr har frk Aldén som synes valt att ge uttryck för detta med en bunt riktiga klyschor.


Observera första raden i sista stycket: "Du får inte andas på min panna". Finns det någon rangordning av vilka kroppsdelar och/eller köksredskap man får andas på och inte om deras ägare är förälskade i en? Kommer denna att tas upp i Sonja Aldéns nästa monsterhit? Jag hoppas verkligen det. Det skulle räta ut en hel del frågetecken i min överbelastade hjärna.


Om nästa singel mot förmodan inte skulle beröra det ovan föreslagna hoppas jag i stället den tar upp det eventuella scenariot som uppkommer när drömmannen (André Pops?) bestämt sig för att det faktiskt är Sonja han vill ha och därför äntligen får vandra på hennes väg, riva hennes murar och andas på hennes panna. Jag gissar att förbuden som då besjungs kommer att vara av den lite mer världsliga arten.


Du får inte lämna toaringen uppfälld
eller gå på krogen med din kompis Mats
(Nyström, reds anm)
eller lämna balkongdörren uppställd
om du inte vill sova på soffan i natt... s.


Ja vad fan, "natt" kanske inte riktigt rimmar på "Mats" men gör det bättre själva då era jävla Thomas G:sons!


Det här blev ett rätt långt inlägg. Jag som hade tänkt störa mig på en låt till. Jag tror vi tar det vid nästa uppdatering i stället.


Rock on!


Kommentarer
Postat av: Humlan

En helt annan sak från reklamradion, kommer inte ihåg vilken kanal... Blogg-SM, man kan vinna ditt och datt i delfinaler och det är väl OK. Sen avslutas reklamen med det käcka tillropet "Din blogg kan bli Sveriges mest lästa!".



Jaha. Jo, det kan den väl. Frågan är vad det har att göra med Mix/Rix/Ticks tävling att göra. Min blogg (om jag nu hade en) har naturligtvis alltid chansen att bli Sveriges mest lästa, med eller utan käcka reklamradiokanaler.



Idioter.

2008-11-20 @ 21:38:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback