Tommy tycker om mig

Idag har jag varit på ishockey, fast det var tyvärr bara ett av lagen som ägnade sig åt någonting som åtminstone stundtals påminde om denna sport.


Jag såg Djurgården förnedra Modo med 7-0 på Hovet. Ska man vara petnoga är det nog snarare så att Modo förnedrade sig själva med ett spel som möjligen gett dem näst sista plats i irländska division tre. Irland är ett ganska ruttet ishockeyland ifall ni undrar.


Efter att Djurgården gjort tre snabba mål i början av första perioden tog Modos slovakiske målvakt Karol Krizan sin Mats Zuccarello-Aasen ur skolan och lämnade plats åt andremålvakten Mikael (eller heter han Michal?) Zajkowski. Denne var sedan Modos bäste spelare trots att han släppte in ytterligare fyra mål.


Krizan var så missnöjd efter matchen att han faktiskt övervägde självmord. Detta tänkte han utföra genom att kasta sig framför en SL-buss. En sådan passerade mycket riktigt utanför arenan och slovaken tog chansen. Han kastade sig ut och - bussen passerade mellan hans ben. Så kan det gå.


Åter till verkligheten. Krizans utchickning framkallade givetvis muntra reaktioner från den alltid lika civiliserade djurgårdsklacken "Järnkaninerna". Mangrant skanderade de:


- Sämre än Salo, ja du är sämre än Salo...


Att Tommy Salo hånas på detta sätt är efter vad jag har förstått ganska vanligt även utanför Stockholm. Naturligtvis beror detta på hans tveksamma insats vid Vladimir Kopats 4-3-mål i OS-kvartsfinalen mot Vitryssland i Salt Lake City 2002, det mål som beseglade Sveriges öde i den turneringen.


Just det var en usel insats av Salo, om det råder ingen tvekan. Han skulle givetvis inte ha släppt in det skitskottet.


Men. Ett landslag som Sverige ska inte försätta sig i en sådan situation mot ett på förhand på alla sätt underlägset Vitryssland. Bara det faktum att matchen fortfarande stod och vägde så sent som en bit in i tredje perioden, och det trots att Sverige faktiskt gjort tre mål, är ett underbetyg åt hela det svenska laget. Ser man sanningen i vitögat är det så att en målvakt just mot Vitryssland ska kunna klanta sig utan att det får konsekvenser för lagets framtid i turneringen och visst är det väl så att om Kopats mål i stället varit skillnaden mellan svensk seger med 7-0 eller 7-1 hade inte en jävel brytt sig, eller?


Tommy Salo är en av de bästa ishockeymålvakter som det här landet någonsin har fått fram. Hade det inte varit för Tommy Salo hade det knappast blivit något svenskt OS-guld i Lillehammer 1994 men på samma sätt som hans insats i matchen mot Vitryssland alltid framhävs glöms den han gjorde mot Kanada i OS-finalen 94 bort - äran ges i stället till Peter Forsberg för hans straffmål på Corey Hirsch. Jag vill inte på något sätt förringa "Foppas" insats - straffen var en av de snyggaste jag sett - men Tommy Salo räddade Paul Kariyas avgörande straff som slogs direkt efter "Foppas". Vem vet hur det sett ut om han inte gjort det?


Att jagsvaga individer som "Järnkaninerna" hånar Tommy Salo kan man kanske skylla på någon form av kollektivt oförstånd, men att annars vettiga och hockeykunniga människor gör detsamma förstår jag faktiskt inte.


Till sist: jag tycker inte om stockholmslag, oavsett sport. "Mitt" lag är Västerås IK som också är den klubb som Tommy Salo slog igenom i. Det kanske gör mig partisk i den här frågan - men det skiter jag högaktningsfullt i. För Modo har jag skaffat mig vissa sympatier på senare tid, främst av familjeskäl, men som de spelade idag är det svårt att uppbringa några sympatier just för stunden. Om man inte ens försöker är man inte värd dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback