Annas bil avvek från vägbanan

Ibland läser man om personer som är så urbota korkade att man inte kan låta bli att bli lite upprörd. Detta hände mig tidigare idag.

Möt Anna Takel, 38, från Halmstad. Hon hade oturen att torska för vårdslöshet i trafik med 2000 kronor i böter som påföljd.

Hur gick då detta till? Jo, Anna fick under en bilfärd för sig att ringa till sin syster, men det fanns ett problem. Hennes mobiltelefon låg i handväskan som låg på passagerarsätet. Anna lyckades dessutom fippla ned väskan mellan sätet och passagerardörren men var fortfarande fast besluten om att få tag på telefonhelvetet, alltjämt under färd.

Det hela slutade med att Anna, totalt utan koll på vägen, vred till ratten i någon sorts reflex vilket i sin tur ledde till att bilen snöpligt nog avvek från vägbanan, mejade ner två postlådor och slutligen stannade i diket. Ett solklart fall av vårdslöshet i trafik och jag tycker 2000 kronor är ett alldeles för lågt bötesbelopp.

Detta är tyvärr sådant som händer i trafiken ibland. I normalfallet utgår jag ifrån att den drabbade lär sig av sin dumhet och prioriterar uppsikt framför mobilletande i framtiden. Detta verkar dock inte vår vän Anna hålla med om. Hon går till Aftonbladet och gnäller i stället.

Här är Annas argument (citerar direkt ur artikeln):
- Jag tycker det är märkligt. Skulle en förälder som sträcker sig efter nappen som ett skrikande barn tappat också ha blivit dömd?
- Det är absurt. Jag skulle ha sagt att jag väjde för ett rådjur i stället.

Pucko! Du ska vara glad att postlådorna bara var postlådor och inte fotgängare. Och det spelar ingen roll om det är en napp, en telefon eller svaret på gåtan vad som är livets mening man gräver efter i handväskan; det är lika mycket vårdslöshet i trafik ändå. Vidare känns det inte speciellt smart att kläcka ur sig att man egentligen borde ha ljugit för polisen om olycksorsaken.

Så, nu känns det lite bättre. Hoppas du läser detta Anna och inser att du inte har min sympati heller. Grattis till att ha gjort dig själv till åtlöje inför större delen av svenska folket.

Stanna bilen nästa gång!

Kommentarer
Postat av: Tommy Smedenstam

Polisen är maktlös mot biförare som läser tidningen, skriver SMS, fipplar med mobilen under körning. Senaste mobilmode är att prata i mobil och köra med 30 - 40km i timmen på leden i Göteborg.

Ringde polisen, till svar fick jag att "Tyvärr, vi kan inget göra!" Sätt in trafikpiloter igen, arbeta förebyggande!Alla är inte lämpade som bilförare i dagens intesiva trafik!!

2008-10-13 @ 07:06:40
Postat av: Alfred

Lika bra att göra som i andra länder; Förbjuda mobilsamtal under bilfärd.

Människor kommer fortfarande fippla med mobiler och annat som stör koncentration. Men färre skulle hålla på...

2008-10-15 @ 10:01:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback