Om man skulle ta och gå om mellanstadiet kanske...

När jag var liten (11-12 år) anordnade den lokala fotbollsklubben en fotbollsskola en sommar. Jag tror, efter att ha dryftat detta med människor från andra delar av landet, att detta var något landsomfattande som fotbollförbundet och någon huvudsponsor i grunden låg bakom. Man fick en T-shirt och en fotboll och som motprestation skulle man delta i en veckas "fotbollsutbildning". Mina kära föräldrar tyckte att det var en bra idé att jag och min bror deltog i det där. Jag för min del har aldrig haft någon bolltalang överhuvudtaget, vilket snabbt visade sig där på fotbollsskolan. Jag var, för att uttrycka det koncist, en jävla sopa.

Det skulle dribblas, det skulle nickas och det skulle skjutas. Koordinationen, som aldrig varit en av mina bästa egenskaper, sattes på upprepade prov, något som naturligtvis bara kunde sluta i antiklimowicz. När veckan var över var jag glad över det men var jag mindre dålig på fotboll än tidigare? Jag tvivlar.


Som jag minns det var det jag och en kille till i min grupp som inte tränade fotboll sedan tidigare. Övriga 20 deltagare var medlemmar i någon av de lokala klubbarna och uppvisade naturligtvis färdigheter därefter. De kunde redan allt det där som skulle läras ut, vissa av dem troligen i sömnen. Vad gjorde de där?


Detta fenomen har aktualiserats för mig de senaste veckorna. Jag är nämligen så folklig att jag följer "Idol" på TV4. Musikstilen det representerar är inte min grej men jag tycker det är bra underhållning. I alla fall. En av deltagarna, Laila Adéle, hade innan hon ställt upp i Idol släppt ett antal skivor och till och med deltagit i Melodifestivalen. Hon hade med andra ord meriter som är långt ifrån garanterade till och med en Idol-vinnare. Vad gjorde hon där?


Vad får man som etablerad och åtminstone halvkänd sångerska ut av att delta i något som är att likna vid en talangtävling där det väl är meningen att tidigare oupptäckta artister ska kunna hamna i rampljuset? Det är samma sak som med fotbollsskolan; vad ger det att "utbilda sig" inom saker man redan kunnat i ett antal år (och samtidigt, som den tolvåring man ändå är, håna oss som inte hade samma kunskaper)?


Det komiska är att Laila Adéle åkte ut ganska tidigt under slutaudition. Och jag är rätt nöjd med mitt liv, trots att jag fortfarande inte kan nicka en fotboll. Så kan det gå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback