Bra eller genus?

Läs först den här debattartikeln, skriven av Pär Ström.

Läs sedan den här repliken, skriven av Gustav Almestad.

Slutställning: Pär Ström 100, Gustav Almestad -1. Ser jag någonsin namnet Gustav Almestad dyka upp någonstans, oavsett sammanhang, kommer jag genast att rygga tillbaka. Vilket fullständigt självmål den där "repliken" är. Snubben missar ju helt poängen med det Pär skriver (det är inte fel att utnämna Cecilia Malmström till EU-kommissionär, det som är anmärkningsvärt är diskussionen som föregick utnämningen) och försöker ta billiga PK-poäng genom att minsann vara feminist och man samtidigt.

Feminismen är i grunden självklar. Det är klart att män och kvinnor ska ha samma rättigheter, tjäna lika mycket pengar och så vidare.

Tyvärr har begreppet kidnappats av människor som Gudrun Schyman, Tiina Rosenberg och för den delen Gustav Almestad. Folk som upplever "patriarkalt förtryck" precis överallt, kommer med puckade inlägg i debatten (mansskatt någon?) och inte ens ser att det faktiskt finns områden där kvinnor har fördelar gentemot män. Det passar liksom inte in i deras bild av hur världen ser ut. Dessa människor får orimligt mycket medieutrymme och de kallar sig utan att skämmas det minsta för feminister. Jag har absolut inget gemensamt med dessa människor, snarare tvärtom.

Slutsats: jag är antifeminist. Jämställdhet ja, feminism nej.

Pär Ström förresten. Han har en blogg som jag brukar glida in på ibland. En del av inläggen roar mig och andra skrämmer mig.

En sak till ja. Jag verkligen avskyr ordet genus och hur det används nuförtiden. Filips & Fredriks gamla klassiker "Bra eller anus?" borde bytas ut mot "Bra eller genus?". Genuspedagogik, genusperspektiv, genushoppalångtahelvetepjäxa. Gah.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback