Några överskattade företeelser och personer som är alldeles för populära bland svenskarna

Jag tänker nu räkna upp några överskattade företeelser och personer som är alldeles för populära bland svenskarna:

Star Wars
Högst mediokra filmer, om ens det - ändå verkar var och varannan människa helt betuttad i dem. Okej, jag gillar inte fantasy och "rymdäventyr" i någon form alls så det är möjligt att jag går in i detta med förutfattade meningar - men jag har vid ett antal tillfällen försökt se Star-Wars-filmer och nästan somnat av uttråkning. Dessutom är det något med filmer som får vuxna människor att gå på premiär utklädda till "rymdhjältar" och beväpnade med "lasersvärd" i plast som får mig att rygga tillbaka.

Facebook
Nu skjuter jag mig själv i foten. Jag har själv ett Facebook-konto. Jag är inne på sajten i princip dagligen - men vad ger det mig egentligen? Då och då skriver någon av mina vänner (dvs de jag har på Facebook) något fyndigt som jag kan dra på munnen åt eller kommentera lite halvspydigt sådär men i sanningens namn är det mesta som förssiggår på sajten ren skit. Jag bryr mig inte om någon har fångat en grön ko i Farmville eller om någon kompis' kompis som jag någon gång lagt till som "vän" blir "vän" med en för mig totalt obekant person. Jag borde nog avsluta mitt Facebook-konto.

"Stjärnorna på Slottet"
Ett gäng B-kändisar (vad har Meg Westergren åstadkommit sedan stenåldern?) bor på ett slott i en vecka - och skiten drar miljonpublik. Jag känner att "På Spåret", som faktiskt åtminstone är underhållande, ger mig den dos av Björn Ranelid jag behöver.

Kent
Ja, eskilstunabandet med Jocke Berg som frontman. Visst, de är inte genomusla men så jävla bra som alla säger att de är är de verkligen inte. "De har så bra/fina/djupa texter" heter det. Jag är världens minst djupa person vad just musik beträffar så jag är helt enkelt drygt förvissad om att inte ens Joakim Berg vet vad det egentligen är han sjunger. Kent är ett mediokert och överhypat popband, inget mer.

Halloween
Detaljhandeln med underhuggare har importerat en högtid direkt från the US of A - och svenska barnfamiljer sväljer girigt alltihop (det gjorde Christer i går också). Jag har nyligen blivit far och den dag min son kräver att jag ska karva ur en pumpa eller vill gå på halloweenfest hos sin kompis Cewinh kommer jag att bli gränslöst besviken. För husfridens skull lär jag göra grabben till viljes, men under skarp protest. Lite svenskt sådär.

Alla svenska kvinnliga komiker som någonsin funnits
Jag vet inte varför men i min värld har det aldrig funnits någon riktigt rolig kvinna i det här landet. Petra Mede? Nej, hon skriker och gapar mest tycker jag. Annika Lantz? Tyckte hon var okej förut men nu har hon blivit någon sorts kvinnlig Magnus Betnér fast tråkigare och det är för mig inget positivt. Mia & Klara? Nej fy fan. Babben Larsson? Visst, hon får väl till något halvlyckat skämt då och då men hon känns mest av allt förutsägbar. Och ja, jag är en jävla manschauvinist som bara är avundsjuk och inte unnar kvinnor framgång.

Brasiliens fotbollslandslag
"Jag håller på brassarna, de spelar så rolig fotboll! Det har jag gjort sedan 1982, att inte det laget vann VM är en skam!". Visst hör man det lite för ofta? Det blir för övrigt ganska komiskt när det uttalas av någon som inte ens var född 1982... Jag trodde att det här kanske var något liknande det som i klubbvärlden kallas "glory hunters", dvs de som alltid håller på "de som vinner" (läs t.ex. Manchester United, Barcelona eller Real Madrid) men när Brasilien häromåret spelade en betydelselös jävla träningsmatch mot Ecuador (som inte stavas med Q) på Råsunda och den drog mer publik än en svensk VM-kvalmatch förlorade jag lite av min tro på mänskligheten.

Räkna med att denna lista kan komma att få en uppföljare...


Kommentarer
Postat av: klara

hej sillis!

kommer zlatan vara med på nästa lista? eller landstinget eller ingemar bergman eller ernst kirchsteiger eller programutbudet på tv eller ....

2010-01-11 @ 18:17:57
Postat av: camilla

du verkar vettig. svårt att hitta en vettig bloggare nu för tiden.

2010-01-15 @ 15:23:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback