Fula ord

Dagens lista (om man nu kan kalla ett inlägg med endast två punkter för en lista) rör fula ord. Då menar jag inte nödvändigtvis ord som är fula för gemene man såsom t.ex. fan, helvete och Mona Sahlin utan ord jag själv av någon anledning ryser varje gång jag hör.


Det första ordet är pojkvän. Kille, sambo, fästman (jag vet att de inte betyder precis samma sak); vad som helst funkar men inte just pojkvän. Varför jag får negativa vibbar av ordet är oklart. Möjligen beror det på att det är det ord fjortisar oftast använder för att beskriva den de just för stunden befinner sig i ett förhållande med. Lillgammalt på något sätt. Svårt att förklara liksom. Kanske gör min sjuka hjärna omedvetet någon sorts koppling mellan ordet pojkvän och de så förhatliga fjortisförlovningarna (som avhandlats i ett
tidigare inlägg i denna blogg).


Sedan kommer ett ord som jag om möjligt kommer att få ännu svårare att motivera: snippa. Vet du inte vad det betyder? Var glad i så fall och sluta läs för jag kommer nu att tala om att snippa tydligen är den kvinnliga motsvarigheten till snopp, dvs en kvinnas könsorgan. Syftet med ordet är att det inte ska vara för vulgärt eftersom de flesta synonymer för just den delen av den kvinnliga anatomin oftast är det. Problemet är att detta ord för mig ligger för långt åt andra hållet i stället. Det blir så puttinuttigt att det blir äckligt av den anledningen. Men nej, jag har inget bättre förslag på vad det ska heta för att vara "rumsrent" och jag vet inte vad jag kommer att kalla "den" om jag någonsin får en dotter men jag har fortfarande tid på mig att fundera. Återkommer när jag kommit fram till något.


Mina favoritord, för den som vill veta, är katt, velourpappa och det tyska Übungsbereich (övningsområde, fast på svenska låter det ganska mjäkigt eller hur?)


Kommentarer
Postat av: Humlan

Snippa/snopp, vad är skillnaden i gullighetsgrad? Annat än att du är mer van att höra det ena ordet, eftersom pojkar är tillåtna att ha ett namn på sitt könsorgan medans flickor ska hålla käften och hålla sig på sin plats...

Väntar med spänning på första dottern, så jag kan få höra vad du väljer istället.

2008-03-18 @ 18:43:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback